Dalirirad H, Ghezeljeh T, seyedfatemi N. THE EFFECTS OF EDUCATIONAL SUPPORT ON ANXIETY IN FAMILY CAREGIVERS OF PATIENTS UNDERGOING CORONARY ARTERY BYPASS GRAFT SURGERY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (10) :738-748
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3590-fa.html
دلیری راد هلن، نجفی قزلجه طاهره، سید فاطمی نعیمه. تأثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (10) :738-748
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3590-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، najafi.t@iums.ac.ir
3- استاد، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.، گروه آموزشی پرستاری مراقبتهای ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده: (4016 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مراقبین بیماران تحت جراحی قلب باز سطح بالایی از اضطراب را تجربه میکنند که میتواند موجب مشکلات جسمی و روانی در خانواده شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح فقط پسآزمون با گروه کنترل در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی شهید رجایی شهر تهران سال 1395 بر روی 80 مراقب خانوادگی بیماران تحت جراحی قلب باز انجام شد. بیماران به روش مستمر نمونهگیری شده و به روش تصادفی ساده در گروهها تخصیص یافتند. گروه مداخله علاوه بر آموزشهای روتین، در زمان ورود به مطالعه، قبل از عمل جراحی، روز دوم بعد از عمل جراحی و قبل از ترخیص از بیمارستان حمایت آموزشی را دریافت کرد و تا 6 هفته بعد از ترخیص بهصورت تلفنی و با شبکه اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه پیگیری شدند. جهت جمعآوری دادهها قبل و 6 هفته بعد از ترخیص از پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل برگر استفاده شد.
یافتهها: میانگین اضطراب مراقبین 6 هفته بعد از حمایت آموزشی در گروههای مداخله و کنترل به ترتیب 33/40±02/41 و 10/95±60/55 بود. نتایج مطالعه نشان داد واحدهای پژوهش ازنظر میانگین اضطراب 6 هفته بعد از آموزش تفاوت معنیدار آماری داشتند (001/0 P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری