Ezzati R, Tafazoli M, Mazlom S R, Asgharipour N. EVALUATION OF THE EXTENT OF ACHIEVING CLINICAL COMPETENCIES IN MIDWIFERY STUDENTS AND ITS RELATION WITH SOME OF THE DEMOGRAPHIC FACTORS. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (9) :678-685
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3605-fa.html
عزتی راحله، تفضلی مهین، مظلوم سیدرضا، اصغری پور نگار. بررسی میزان دستیابی به صلاحیتهای بالینی و ارتباط آن با برخی از عوامل دموگرافیک در دانشجویان مامایی. مجله پرستاری و مامایی 1397; 16 (9) :685-678
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3605-fa.html
1- کارشناس ارشد مامایی ، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران. (نویسنده مسئول) ، Ezzatir56@gmail.com Ezzatir56@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد ، ایران
چکیده: (2767 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مطالعات انجامشده در زمینه بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان مامایی و عوامل زمینهای مرتبط با آن، نتایج متناقض و گاه دور از انتظاری داشتهاند. با توجه به نقش صلاحیت بالینی در کیفیت مراقبتهای مامایی و اهمیت آن در حفظ سلامت مادران و نوزادان، این مطالعه باهدف تعیین میزان دستیابی به صلاحیتهای بالینی و ارتباط آن با برخی از عوامل دموگرافیک انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 بر روی 73 دانشجوی مامایی ترم 5 و 7 و 219 مادر باردار مراجعهکننده به زایشگاه، انجام شد. جهت سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان از پرسشنامه پژوهشگر ساخته صلاحیت بالینی استفاده شد که به دو شیوه خودارزیابی و ارزیابی توسط پژوهشگر (پس از سه بار مشاهده عملکرد دانشجو)، تکمیل شد. اطلاعات وارد نرمافزار SPSS نسخه 16 شدند و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون و آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: دانشجویان مامایی صلاحیت بالینی خود را با میانگین (12/12±84/109) در سطح خوب و پژوهشگر صلاحیت بالینی دانشجویان مامایی را با میانگین (14/17±92/70) در سطح متوسط ارزیابی نمودند. نتایج مطالعه نشان داد تفاوت معنیداری بین نمرات خودارزیابی و ارزیابی توسط پژوهشگر وجود دارد (05/0>p) اما ارتباط معنیداری بین نمرات خودارزیابی و ارزیابی توسط پژوهشگر وجود ندارد (05/0 p).
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که خودارزیابی جایگزین مناسبی برای ارزیابی اساتید نمیباشد اما میتوان آن را بهعنوان یک روش ارزشیابی مکمل در ارزیابی عملکرد دانشجویان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی