Valizadeh L, Pakpour V, Najafi F, Kianian T. COMPARATIVE STUDY OF COMMUNITY HEALTH NURSING MASTER’S EDUCATION PROGRAM IN IRAN AND JOHN HOPKINS SCHOOL OF NURSING. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (12) :865-880
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3685-fa.html
ولی زاده لیلا، پاکپور وحید، نجفی فرشته، کیانیان تکتم. مقایسهی تطبیقی برنامه آموزشی دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا. مجله پرستاری و مامایی 1397; 16 (12) :880-865
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3685-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تبریز ، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
3- دانشجوی دکتری پرستاری، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران (نویسنده مسئول) ، t.kianian67@gmail.com
چکیده: (3056 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: برنامههای آموزشی بخش اصلی هر نظام آموزشی است و دوره پرستاری سلامت جامعه، دورهای جهت تربیت مهمترین و تأثیرگذارترین متخصصین سلامت است، جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامهی آموزشی موجود، مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی تطبیقی برنامه آموزشی دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال ۹۷ انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی با کلیدواژهی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا جهت مقایسه انتخاب شد. و دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی چهار مرحلهای Bereday توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه و تحلیل شدند.
یافتهها: دورهی پرستاری سلامت جامعه در آمریکا در سه شاخهی مجزا ارائه شده بود و تنها کلیت راهبردهای آموزشی در ایران و آمریکا مشترک بودند و تعریف رشته، شرایط و نحوهی پذیرش در دوره، جایگاه شغلی دانشآموختگان، فلسفه، چشمانداز، رسالت، اهداف کلی، نقشهای دانشآموختگان و عناوین دروس کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران و جانزهاپکینز آمریکا متفاوت بود.
بحث و نتیجهگیری: دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در آمریکا بسیار کاملتر و متناسب با نیاز جامعه ارائه شده است. پیشنهاد میشود که اجزای اصلی این دوره در ایران موردبازنگری قرار بگیرد و بر اساس نیازهای موجود جامعه برنامهریزی و اجرا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی