Tabibi Z, Keyhan J. IDENTIFYING AND PRIORITIZING EFFECTIVE COMPONENTS IN ACADEMIC SATISFACTION, LEARNING AND QUALITY OF EDUCATION IN NURSING STUDENTS URMIA NURSING FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (11) :809-821
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3693-fa.html
طبیبی زهرا، کیهان جواد. شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (11) :809-821
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3693-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول ، keyhan.edu@gmail.com
چکیده: (4317 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: با افزایش سرعت تغییرات در جهان امروز و نیز تغییر نیازهای افراد، تغییرات در کمیت و کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی در حال افزایش است. حرفه پرستاری نیاز به سازگاری با این تغییرات و بازسازی مداوم خود در این زمینه دارد. لذا شناخت عوامل مؤثر بر عناصر آموزشی و اطلاع از اهمیت آنها برای رفع مشکلات موجود و ارتقاء کم و کیف فرایند آموزش ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف "شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه" انجام گرفته است.
مواد و روش کار: روش تحقیق ترکیبی از نوع طرحهای اکتشافی بود که در بخش کیفی، از شیوه پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل، کلیه دانشجویان زن و مرد رشته پرستاری دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که دادهها لازم در بخش کیفی به شیوه هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از دانشجویان، گردآوری و با تکنیک مضمون محور یا تماتیک موردبررسی و عوامل مؤثر بر متغیرهای موردنظر شناسایی گردید. در ادامه، بر اساس یافتههای بخش کیفی، سه پرسشنامه تهیه و پس از تأیید روایی آنها بهوسیله سه تن از اساتید دانشکده و نیز استاد راهنما و محاسبه ضرایب پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای گردآوری دادهها به مورداجرا گذاشته شدند. در این مرحله، نمونه آماری شامل 180 نفر از دانشجویان رشته پرستاری بودند که به شیوه تصادفی نسبی انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده در این مرحله با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرمافزار ssps 22 توصیف و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای مربوط به بخش کیفی نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، عوامل ششگانه (ویژگیهای فردی، صلاحیت حرفهای اساتید، عوامل آموزشی و پژوهشی، مدیریتی و اداری، امکانات رفاهی و خدماتی و عوامل شغلی و حرفهای)، بر رضایت تحصیلی تأثیرگذار هستند؛ همچنین، عوامل (ویژگیهای فردی، عوامل آموزشی و پژوهشی و کم و کیف امکانات رفاهی) یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهند و بالاخره، عوامل (ویژگیهای فردی، محیط آموزشی، ویژگیهای اساتید در قالب صلاحیتهای حرفهای و اخلاقی) نیز بر کیفیت آموزشی مؤثر میباشند. نتایج مربوط به بخش کمی حاکی از آن بود که از بین عوامل شناساییشده، عامل امکانات آموزشی و پژوهشی بیشترین تأثیر را بر رضایت تحصیلی و یادگیری دانشجویان دارد و از بین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی، محیط آموزشی و ویژگیهای آن از بالاترین تأثیر و اهمیت برخوردار است. از طرفی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در خصوص عوامل مؤثر بر متغیرهای سهگانه در سطح خطای 5 درصد تفاوت معنیدار وجود ندارد (05/0
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری