دوره 17، شماره 9 - ( آذر 1398 )                   جلد 17 شماره 9 صفحات 748-735 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری ارومیه
2- دانشکده پرستاری ارومیه (نویسنده مسئول) ، jasemi.phd@gmail.com
چکیده:   (2593 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مدیریت درد فرایندی پیچیده است که به‌واسطه مشارکت تیمی و بین‌رشته‌ای تحقق می­یابد. پرستاران به‌عنوان افرادی که بیشترین زمان را با بیمار سپری می­کنند، در کنترل درد آن‌ها نقش مهم و بسزایی دارند، این امر مستلزم دانش، مهارت و ادراک عمیق در خصوص ابعاد چندگانه مدیریت درد می­باشد. انتخاب روش آموزشی مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی آموزشی می­باشد. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه  عملکرد پرستاران بخش‌های جراحی می­باشد. مواد و روش کار: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است، که بر روی 78 پرستار شاغل در بخش‌های جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز انجام شد. نمونه­های پژوهش از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس نمونه­ها به‌طور تصادفی و از طریق بلوک­بندی تصادفی با بلوک­های 4و 6 تایی، به دو گروه (یک گروه دریافت‌کننده آموزش به طریق سخنرانی و گروه دوم دریافت‌کننده آموزش به طریق الکترونیکی) تخصیص داده شدند. جهت پنهان­سازی تخصیص از پاکت‌های مات سربسته شماره‌گذاری شده از 1 تا 78 حاوی نوع مداخله استفاده شد. مداخله آموزشی در گروه آموزش به روش سخنرانی، چهار جلسه یک‌ساعته و  برای گروه آموزش به روش الکترونیکی از برنامه مولتی‌مدیا با استفاده از نرم‌افزار FLASH جهت آموزش پرستاران استفاده گردید. اطلاعات مربوط به پرستاران در دو مرحله قبل و چهار هفته پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه­های اطلاعات دموگرافیک، و چک‌لیست عملکرد پرستاران جمع­آوری شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها در نرم‌افزار SPSS/Ver 24 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل مجذوکای، فیشر، تی­مستقل و آزمون  ANCOVA انجام گرفت. میزان P کم‌تر از 05/0 معنی­دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: دو گروه ازنظر مشخصات فردی- اجتماعی مشابه بودند (05 /0
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستار، درد
متن کامل [PDF 520 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.