hasemi M, gahvami H, gareagaji R, seyyedzavvar A. THE EFFECT OF PAIN MANAGEMENT TRAINING IN BOTH SPEECH AND ELECTRONIC METHODS ON NURSES’ PERFORMANCE: A RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (9) :735-748
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3828-fa.html
جاسمی مدینه، قوامی هاله، قره آغاجی رسول، سیدزوار عاطفه. بررسی تأثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه عملکرد پرستاران شاغل. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (9) :735-748
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3828-fa.html
1- دانشکده پرستاری ارومیه
2- دانشکده پرستاری ارومیه (نویسنده مسئول) ، jasemi.phd@gmail.com
چکیده: (2898 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مدیریت درد فرایندی پیچیده است که بهواسطه مشارکت تیمی و بینرشتهای تحقق مییابد. پرستاران بهعنوان افرادی که بیشترین زمان را با بیمار سپری میکنند، در کنترل درد آنها نقش مهم و بسزایی دارند، این امر مستلزم دانش، مهارت و ادراک عمیق در خصوص ابعاد چندگانه مدیریت درد میباشد. انتخاب روش آموزشی مناسب یکی از مهمترین مراحل طراحی آموزشی میباشد. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه عملکرد پرستاران بخشهای جراحی میباشد.
مواد و روش کار: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است، که بر روی 78 پرستار شاغل در بخشهای جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز انجام شد. نمونههای پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس نمونهها بهطور تصادفی و از طریق بلوکبندی تصادفی با بلوکهای 4و 6 تایی، به دو گروه (یک گروه دریافتکننده آموزش به طریق سخنرانی و گروه دوم دریافتکننده آموزش به طریق الکترونیکی) تخصیص داده شدند. جهت پنهانسازی تخصیص از پاکتهای مات سربسته شمارهگذاری شده از 1 تا 78 حاوی نوع مداخله استفاده شد. مداخله آموزشی در گروه آموزش به روش سخنرانی، چهار جلسه یکساعته و برای گروه آموزش به روش الکترونیکی از برنامه مولتیمدیا با استفاده از نرمافزار FLASH جهت آموزش پرستاران استفاده گردید. اطلاعات مربوط به پرستاران در دو مرحله قبل و چهار هفته پس از آموزش با استفاده از پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، و چکلیست عملکرد پرستاران جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار SPSS/Ver 24 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل مجذوکای، فیشر، تیمستقل و آزمون ANCOVA انجام گرفت. میزان P کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: دو گروه ازنظر مشخصات فردی- اجتماعی مشابه بودند (05 /0
واژههای کلیدی: آموزش،
پرستار،
درد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری