1- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اصفهان، ایران
2- متخصص آسم و آلرژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرج، کرج، ایران
4- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، akrammohamadi18@yahoo.com
چکیده: (2373 مشاهده)
Retracted article
پیشزمینه و هدف: بیماری آسم مهمترین بیماری مزمن در کودکان سنین مدرسه میباشد. اثرات این ازلحاظ افزایش هزینههای اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، بستری شدن در بیمارستان، غیبت از مدرسه و مرگ قابلتوجه است. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر اساس مدل باور بهداشتی بر غیبت از مدرسه و دفعات بستری کودکان 6- 12 سال مبتلا به آسم انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی والدین 64 کودک مبتلا به آسم از مرکز تخصصی آسم و آلرژی بیمارستان آریا در شهر اهواز، ایران شرکت کردند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و در دسترس انجام شد و نمونهها بهصورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد(هرکدام 32 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته اعتقاد بهداشتی و شاخصهای بهبودی آسم کودکان بوده که در دو نوبت (قبل از مداخله آموزشی و 4 ماه بعدازآن) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مطالعه حاضر درمجموع 64 نمونه شرکت داشتند. در هر گروه والدین 32 کودک مبتلا به آسم شرکت کردند. بر اساس مدل باور بهداشتی، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد(p>0/05). بعد از مداخله در گروه مورد بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود(p0/05). اما این خصوصیات بعد از مداخله در گروه مورد بهطور معناداری پایینتر از گروه کنترل بودند(p
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری