mohammadi pelarti A, eidani E, hatefnia E, alijani renani H. Retracted article: THE EFFECT OF FAMILY CENTERED EDUCATION BASED ON HEALTH BELIEF MODEL ON THE ABSENCE OF SCHOOL AND HOSPITALIZATION OF CHILDREN WITH ASTHMA: A CLINICAL TRIAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (5) :420-429
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3851-fa.html
محمدی پلارتی اکرم، ایدنی اسماعیل، هاتف نیا عفت، علیجانی رنانی هوشنگ. رد شده: تأثیر مراقبت خانواده محور بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر غیبت از مدرسه و دفعات بستری کودکان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (5) :420-429
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3851-fa.html
1- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اصفهان، ایران
2- متخصص آسم و آلرژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرج، کرج، ایران
4- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، akrammohamadi18@yahoo.com
چکیده: (3071 مشاهده)
Retracted article
پیشزمینه و هدف: بیماری آسم مهمترین بیماری مزمن در کودکان سنین مدرسه میباشد. اثرات این ازلحاظ افزایش هزینههای اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، بستری شدن در بیمارستان، غیبت از مدرسه و مرگ قابلتوجه است. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر اساس مدل باور بهداشتی بر غیبت از مدرسه و دفعات بستری کودکان 6- 12 سال مبتلا به آسم انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی والدین 64 کودک مبتلا به آسم از مرکز تخصصی آسم و آلرژی بیمارستان آریا در شهر اهواز، ایران شرکت کردند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و در دسترس انجام شد و نمونهها بهصورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد(هرکدام 32 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته اعتقاد بهداشتی و شاخصهای بهبودی آسم کودکان بوده که در دو نوبت (قبل از مداخله آموزشی و 4 ماه بعدازآن) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مطالعه حاضر درمجموع 64 نمونه شرکت داشتند. در هر گروه والدین 32 کودک مبتلا به آسم شرکت کردند. بر اساس مدل باور بهداشتی، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد(p>0/05). بعد از مداخله در گروه مورد بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود(p0/05). اما این خصوصیات بعد از مداخله در گروه مورد بهطور معناداری پایینتر از گروه کنترل بودند(p
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری