1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه ازاد ، dr.ranjdoust@gmail.com
چکیده: (3504 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: از رویکردهای نوین آموزشی که در بسیاری از دانشکدههای پزشکی دنیا بهعنوان روش مناسب جهت آموزش و یادگیری پذیرفتهشده، برنامهدرسی مبتنی بر تکلیف بوده که توسط هاردن و همکاران (1996)، در برنامههای درسی آموزش پزشکی ارائه شده است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیها و روشهای یاددهی و یادگیری برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری است.
مواد و روش کار: این پژوهش بهصورت کیفی انجام گردید. بر الگوی تفسیری استوار بود و با استفاده از روش پدیدارشناسی به اجرا درآمد، شیوه جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که با 12 نفر از متخصصین آموزش پرستاری که معیارهای ورود رو داشتند انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای مصاحبه شده از روش Colaizzi استفاده شد..
یافتهها: با تحلیل و ادغام یافتهها 2 مؤلفه اصلی شامل " ویژگیها و روشهای یاددهی و یادگیری برنامه درسی تکلیف محور " و 9 مؤلفه فرعی شامل "مسئله محوری، یادگیرنده محوری، انعطاف و قابلیت انطباق در سطح کلان و خرد، کاربردی و عملی بودن، روش آزمایشگاهی، شبیهسازی، حل مسئله، روشهای تلفیقی، یادگیری مشارکتی"استخراج گردید.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده نشان میدهد که از میان مؤلفههای فرعی بهدستآمده از تحلیل پاسخهای متخصصین آموزش پرستاری، مهمترین مؤلفه اصلی در شناسایی ویژگیهای برنامه درسی تکلیف محور (کاربردی و عملی بودن) و در مؤلفه اصلی روشهای یاددهی و یادگیری (استفاده از روشهای تلفیقی) میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری