Alilu L, Amirarsalani J, Hemmati Maslak Pak M, Rasouli J. THE EFFECT OF COMPILATION EDUCATION THROUGH VIDEO TUTORIALS AND VISUAL AIDS ON SATISFACTION IN PATIENTS UNDERGOING COLONOSCOPY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :862-870
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4013-fa.html
آلیلو لیلا، امیرارسلانی جهانبخش، همتی مسلک پاک معصومه، رسولی جواد. بررسی تأثیر آموزش تلفیقی از طریق فیلم آموزشی و کارتهای تصویری بر رضایتمندی بیماران تحت کولونوسکوپی. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (11) :862-870
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4013-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، Aliluleyla@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (3312 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: کولونوسکوپی مهمترین روش تشخیصی و درمانی برای بیماریهای کلورکتال است. میزان رضایتمندی بیماران از چنین پروسیجرهای تهاجمی یک معیار مهم برای ارزیابی کیفیت مراقبتهای بهداشتی است. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش تلفیقی از طریق فیلم آموزشی و کارتهای تصویری بر رضایتمندی بیماران تحت کولونوسکوپی بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 180 بیمار سرپایی کاندید کولونوسکوپی مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی ارومیه در سال 1397 انجام شده است. نمونهها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. فیلم آموزشی و کارتهای آموزشی در مورد کولونوسکوپی قبل از کولونوسکوپی و در روز کولونوسکوپی برای بیمار کاندید کولونوسکوپی نمایش داده شد و اطلاعات تکمیلی ارائه و سؤالات بیمار پاسخ داده شد. رضایتمندی بیماران بعد از مداخله در دو گروه توسط پرسشنامه 9-GHAA بررسی شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS نسخه 16 و روشهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمره رضایتمندی در گروه مداخله 03/5±07/46 و در گروه کنترل 94/7± 72/24 بود، نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد که بین میانگین نمره رضایتمندی بیماران اختلاف معنیداری بین دو گروه بعد از مداخله وجود دارد (0001/0>P).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه آموزش تلفیقی از طریق فیلم آموزشی و کارتهای تصویری باعث افزایش معنیدار رضایت بیماران گردید، لذا پیشنهاد میگردد که پزشکان متخصص محترم کولونوسکوپی کننده، ریاست بیمارستانها و همچنین دفاتر پرستاری و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستانها جهت ارتقاء کیفیت مراقبت و رضایت بیماران، بهکارگیری چنین روشهایی، قبل از انجام پروسیجرهای اضطرابآور مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری