دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 419-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavarian R, Haghighi M, Rahmani Rezaieyeh M. DETERMINING THE ROLE OF SOCIAL AND EMOTIONAL ADJUSTMENT IN DEPRESSION, ANXIETY, AND STRESS SYMPTOMS AMONG STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2018. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (5) :409-419
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4081-fa.html
یاوریان رویا، حقیقی ماه منیر، رحمانی رضائیه مریم. تعیین نقش سطوح سازگاری اجتماعی و عاطفی بر علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1397. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (5) :409-419

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4081-fa.html


1- استادیار روانشناس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، royayavarian93@gmail.com
2- استادیار روان پزشک، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده:   (1988 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان در طی دوره تحصیل با رویدادهای مختلف و استرس‌های روان‌شناختی قابل‌ملاحظه‌ای روبرو می‌شوند. استرس می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، اضطراب و عملکرد تحصیلی ضعیف شود. مطالعات نشان می‌دهد که عوامل فردی, روان‌شناختی, شخصیتی, اجتماعی و خانوادگی می‌تواند باعث ایجاد استرس, افسردگی و اضطراب شود. هدف این مطالعه تعیین نقش سطوح سازگاری اجتماعی و عاطفی بر میزان علائم استرس, افسردگی و اضطراب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌باشد. روش کار: برای انجام این مطالعه توصیفی_تحلیلی ۳۹۴ دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1397 انتخاب شدند. این دانشجویان پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی و عاطفی بل و مقیاس 21 سؤالی افسردگی، اضطراب و استرس را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویتنی و کروسکال-والیس) تحلیل شد (SPSS24). یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که 68/45درصد، 03/52درصد و 49/49درصد دانشجویان موردمطالعه به ترتیب درجات مختلفی از علائم افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند. همچنین مشخص شد که سطوح مختلف سازگاری اجتماعی و عاطفی به‌طور معنی‌داری علائم افسردگی، اضطراب و استرس را تحت تأثیر قرار می‌دهد (P=0/000). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از دانشجویان موردمطالعه علائم افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند و سطوح مختلف سازگاری اجتماعی و عاطفی به‌عنوان فاکتورهای تأثیرگذار در علائم فوق می‌باشند. به نظر می‌رسد باید توجهات ویژه‌ای جهت بهبود سلامت روانی و سازگاری دانشجویان مبذول داشت.
واژه‌های کلیدی: سازگاری، افسردگی، اضطراب، استرس
متن کامل [PDF 2866 kb]   (726 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb