Eghtedar S, Rostamzadeh S, Parizad N, Ahmadzadeh J. INVESTIGATING THE EFFECT OF DISTANCE SELF-CARE EDUCATION THROUGH WHATSAPP APPLICATION ON THE QUALITY OF LIFE OF STOMACH CANCER SURVIVORS. Nursing and Midwifery Journal 2023; 20 (10) :819-829
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4693-fa.html
اقتدار سامره، رستمزاده شلیر، پریزاد ناصر، احمدزاده جمال. تأثیر آموزش خودمراقبتی از راه دور از طریق اپلکیشن واتساپ بر کیفیت زندگی بازماندگان سرطان معده. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (10) :819-829
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4693-fa.html
1- استادیار، آموزش پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناس ارشد داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، sherrostamzadeh74@gmail.com
3- استادیار، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (415 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: امروزه به دلیل پیشرفتهای حاصله در تشخیص زودرس و درمان بدخیمیها شمار بازماندگان سرطان معده در حال افزایش است، که این بازماندگان تغییرات عمدهای را در زندگی تجربه میکنند. سازگاری با این تغییرات نیازمند مداخلات مناسبی است که کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد، لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی از راه دور از طریق اپلکیشن واتساپ بر کیفیت زندگی بازماندگان سرطان معده در ارومیه سال 1400-1399 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی 54 نفر از بازماندگان سرطان معده بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی بیماران سرطان معده (QLQ-STO22) قبل و بعد از مداخله جمعآوری شدند. در گروه آزمون آموزش برنامه خودمراقبتی از راه دور و با استفاده از اپلیکیشن واتساپ طی 8 جلسه داده شد. بیماران گروه کنترل فقط آموزشهای روتین را دریافت کردند. دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شدند. برای کلیهی آزمونهای آماری سطح معنیداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: دو گروه مطالعه به لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت معنیداری در مورد آن نداشتند (05/0 <p). همچنین نتایج نشان داد که برخلاف مرحله قبل از مداخله، میانگین نمرهی کلی کیفیت زندگی و ابعاد آن بعد از مداخله بین دو گروه کنترل و آزمون اختلاف آماری معنیداری داشت، بهطوریکه بعد از آموزش خودمراقبتی کیفیت زندگی در گروه آزمون بهطور معنیداری بهبود پیدا کرد (05/0 >p).
بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعهی کنونی نشان داد که آموزش خودمراقبتی از راه دور از طریق اپلکیشن واتساپ باعث ارتقاء کیفیت زندگی بازماندگان سرطان خواهد شد، بنابراین با توجه به دسترسی راحت به روش آموزش از طریق شبکههای اجتماعی بدون محدودیت مکانی و زمانی، بهکارگیری این روش آموزشی توسط مراقبین بهداشتی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری