دوره 20، شماره 10 - ( دی 1401 )                   جلد 20 شماره 10 صفحات 793-786 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
3- دانشیار گروه جراحی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1101 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: جراحی به‌عنوان یکی از روش‌های متداول درمان بیماری‌های قلبی می‌تواند با مشکلات متعددی همراه باشد. اضطراب یکی از این مشکلات است که با تأثیر بر وضعیت همودینامیک بیمار می‌تواند برای بیمار قبل از جراحی خطرآفرین باشد. این پژوهش باهدف تعیین تأثیر آموزش و آشناسازی به روش تور مجازی قبل از عمل توسط پرستار، بر میزان اضطراب بیماران انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون است که در آن 60 بیمار از بخش جراحی قلب انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در روز پذیرش تمام بیماران دو پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی و اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر را تکمیل کردند. سپس بیماران گروه مداخله روز قبل از عمل ویدئویی 9 دقیقه‌ای در مورد مراقبت‌ها، اتصالات و وضعیت بیماران در بخش ویژه بعد از عمل مشاهده کرده و به سؤالاتشان پاسخ داده شد. گروه کنترل فقط آموزش‌های معمول بخش را دریافت کردند. پس از انجام مداخلات آموزشی و پاسخ به سؤالات، دوباره پرسشنامه‌ها توسط بیماران تکمیل شد. داده‌های به‌دست‌آمده توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش و آشناسازی به روش تور مجازی در میزان اضطراب گروه مداخله مؤثر بوده و موجب کاهش معنادار در میزان اضطراب آشکار (005/0P =)، پنهان (006/0 P =) و اضطراب کل (002/0 P =) بیماران شده است.
بحث و نتیجه‌گیری: آشناسازی به روش تور مجازی می‌تواند منجر به کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل قلب باز شود. پیشنهاد می‌شود از این روش با در نظر گرفتن فضایی جداگانه و آرام برای انجام مداخلات آموزشی در بخش‌های جراحی قلب استفاده شود و مطالعات بیشتری روی تأثیر این روش بر وضعیت همودینامیک بیماران انجام شود.
 
متن کامل [PDF 515 kb]   (586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.