چکیده: (10326 مشاهده)
منابع پرورش رویکردهای انسانی در پرستاران: یک مطالعه کیفی مژگان خادمی[1]، دکتر عیسی محمدی[2]*، دکتر زهره ونکی[3] تاریخ دریافت: 03/03/1391 تاریخ پذیرش: 05/06/1391 چکیدهپیش زمینه و هدف: علیرغم اهمیت و ضرورت رویکردهای انسانی در مراقبت پرستاری، دانش اندکی درباره چگونگی پرورش و رشد این رویکردها در پرستاران وجود دارد. هدف از این مقاله درک و شناسایی عوامل موثر بر پرورش و رشد رویکردهای انسانی در پرستاران است. مواد و روشها: این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه بدون ساختار با 14 پرستار انجام شد که به صورت مبتنی بر هدف از دو بیمارستان در تهران انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی انجام شد. اشتغال طولانی مدت، نمونه گیری با حداکثر تغییر پذیری، کنترل توسط اعضا و حسابرسی توسط صاحبنظران به استحکام پژوهش کمک نمود. یافتهها: مضمون اصلی تجارب پرستاران، یادگیری از مواجهه با موقعیتهای برنامه ریزی شده یا اتفاقی در زندگی شخصی و شغلی است که تجاربی غنی برای یادگیری رویکردهای انسانی فراهم میکند و نقطه شروع حرکت به سوی رفتارهای مراقبت انسانی میباشند. تجارب پرستاران در سه مضمون "مواجهه با الگوهای متعهد" (شامل پرورش در خانواده متعهد، حساسیت معلمان پرستاری و سرپرستار به عنوان الگو)، "مراقبت و کار به عنوان فرصت یادگیری" و "رویارویی با تجارب ناخوشایند زندگی" منعکس شده است. بحث و نتیجه گیری: بنا بر یافتهها پرورش رویکردهای انسانی فرایندی است که از اوان کودکی و تحت تأثیر فرهنگ و تربیت خانوادگی آغاز و با ورود به دانشگاه و محیط کار تحت تأثیر آموزهها و رفتارهای مربیان و مدیران پرستاری رشد و توسعه مییابد. یافتههای این پژوهش میتواند به سیاستگذاران پرستاری در فرایندهای پذیرش و پرورش دانشجویان پرستاری کمک نماید. به منظور اعتلای رویکردهای انسانی در پرستاران توجه به نقش پرورشی هر سه عنصر خانواده، محیط دانشگاه و محیط کار ضروری است.کلید واژهها: پرستاری انسانی، انسانگرایی، آموزش پرستاری، آنالیز محتوا دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره پنجم، پی در پی 40، آذر و دی 1391، ص 639-630 آدرس مکاتبه: تهران، تقاطع جلال آل احمد و چمران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی، تلفن: 09126472491Email: mohamade@modares.ac.irاین مقاله برگرفته از پایان نامه دکتری رشته پرستاری می باشد.[1] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه تربیت مدرس[2] دانشیار دانشگاه تربیت مدرس(نویسنده مسئول)[3] دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری