دوره 10، شماره 5 - ( آذر- دی 1391 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHademi M, Mohammadi E, Vanaki Z. THE ORIGINS OF THE EDUCATION OF HUMANISTIC NURSING APPROACHES IN NURSES: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (5)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1102-fa.html
خادمی مژگان، محمدی عیسی، ونکی زهره. منابع پرورش رویکردهای انسانی در پرستاران: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (5)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1102-fa.html


چکیده:   (10244 مشاهده)
منابع پرورش رویکردهای انسانی در پرستاران: یک مطالعه کیفی مژگان خادمی[1]، دکتر عیسی محمدی[2]*، دکتر زهره ونکی[3] تاریخ دریافت: 03/03/1391 تاریخ پذیرش: 05/06/1391 چکیدهپیش زمینه و هدف: علیرغم اهمیت و ضرورت رویکردهای انسانی در مراقبت پرستاری، دانش اندکی درباره چگونگی پرورش و رشد این رویکردها در پرستاران وجود دارد. هدف از این مقاله درک و شناسایی عوامل موثر بر پرورش و رشد رویکردهای انسانی در پرستاران است. مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه بدون ساختار با 14 پرستار انجام شد که به صورت مبتنی بر هدف از دو بیمارستان در تهران انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی انجام شد. اشتغال طولانی مدت، نمونه گیری با حداکثر تغییر پذیری، کنترل توسط اعضا و حسابرسی توسط صاحب‌نظران به استحکام پژوهش کمک نمود. یافته‌ها: مضمون اصلی تجارب پرستاران، یادگیری از مواجهه با موقعیت‌های برنامه ریزی شده یا اتفاقی در زندگی شخصی و شغلی است که تجاربی غنی برای یادگیری رویکردهای انسانی فراهم می‌کند و نقطه شروع حرکت به سوی رفتارهای مراقبت انسانی می‌باشند. تجارب پرستاران در سه مضمون "مواجهه با الگوهای متعهد" (شامل پرورش در خانواده متعهد، حساسیت معلمان پرستاری و سرپرستار به عنوان الگو)، "مراقبت و کار به عنوان فرصت یادگیری" و "رویارویی با تجارب ناخوشایند زندگی" منعکس شده است. بحث و نتیجه گیری: بنا بر یافته‌ها پرورش رویکردهای انسانی فرایندی است که از اوان کودکی و تحت تأثیر فرهنگ و تربیت خانوادگی آغاز و با ورود به دانشگاه و محیط کار تحت تأثیر آموزه‌ها و رفتارهای مربیان و مدیران پرستاری رشد و توسعه می‌یابد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به سیاست‌گذاران پرستاری در فرایندهای پذیرش و پرورش دانشجویان پرستاری کمک نماید. به منظور اعتلای رویکردهای انسانی در پرستاران توجه به نقش پرورشی هر سه عنصر خانواده، محیط دانشگاه و محیط کار ضروری است.کلید واژه‌ها: پرستاری انسانی، انسان‌گرایی، آموزش پرستاری، آنالیز محتوا دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره پنجم، پی در پی 40، آذر و دی 1391، ص 639-630 آدرس مکاتبه: تهران، تقاطع جلال آل احمد و چمران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی، تلفن: 09126472491Email: mohamade@modares.ac.irاین مقاله برگرفته از پایان نامه دکتری رشته پرستاری می باشد.[1] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه تربیت مدرس[2] دانشیار دانشگاه تربیت مدرس(نویسنده مسئول)[3] دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
متن کامل [PDF 167 kb]   (3658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb