دوره 11، شماره 4 - ( تیر 1392 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibzadeh H, Khajehali N, Khalkhali H R, Mohammadpour Y. EFFECT OF EVIDENCE-BASED NURSING TRAINING ON NURSING STUDENTS ABILITY IN EXECUTIVE SKILL OF NURSING PROCESS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 2013. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1315-fa.html
حبیب‌زاده حسین، خواجه علی نسرین، خلخالی حمیدرضا، محمدپور یوسف. بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (4)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1315-fa.html


چکیده:   (9252 مشاهده)
  بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه     دکتر حسین حبیب‌زاده [1] ، نسرین خواجه علی [2] * ، دکتر حمیدرضا خلخالی [3] ، یوسف محمدپور [4]     تاریخ دریافت 12/12/1391 تاریخ پذیرش 14/02/1392     چکیده   پیش زمینه و هدف: فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستار در پیشگیری از بیماری‌ها، حفظ و ارتقاء سلامتی است. هدف نهایی خدمات پرستاری، ارائه مراقبت با کیفیت در راستای بهبود وضعیت بیماران می‌باشد. یکی از مهم‌ترین راه‌ها جهت افزایش کیفیت مراقبت‌های پرستاری، استفاده از آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد است . این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در بین دانشجویان پرستاری انجام شد   مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 48 دانشجوی ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گردید. نمونه‌گیری به صورت در دسترس انجام گرفت و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (24) و مداخله (24) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله تحت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد قرار گرفتند. نحوه نگارش فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل و مداخله با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان گروه مداخله که بر اساس پرستاری مبتنی بر شواهد آموزش دیده بودند به طور معنی‌داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0 (p< 0 در مقایسه دو گروه، تفاضل میانگین نمرات عملکرد بالینی دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنی‌دار آماری بود (001/0 p< ).   بحث و نتیجه گیری: آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد به علت تقویت تفکر انتقادی و توسعه خلاقیت بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.   کلید واژه‌ها: پرستاری - مبتنی بر شواهد، فرآیند پرستاری، دانشجویان پرستار، مهارت اجرایی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره چهارم، پی در پی 45، تیر 1392، ص 292-284     آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی ، تلفن: 2754961 - 0441   Email : Habibz_h@yahoo.com     این مقاله به عنوان original research article حاصل از پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد .   [1] استادیار گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [3] دکترای آمار حیاتی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 156 kb]   (3998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb