دوره 11، شماره 11 - ( بهمن 1392 )                   جلد 11 شماره 11 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Freidooni M, Dehghani M, Shikhzadeh M. EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN MORAL INTELLIGENCE AND TEACHING STYLES AMONG URMIAUNIVERSITY FACULTIES. Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (11)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1695-fa.html
فریدونی محمد، دهقانی مرضیه، شیخ‌زاده مصطفی. بررسی رابطه بین سطح هوش اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه با شیوه‌های تدریس آنان در سال تحصیلی 92-1391. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (11)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1695-fa.html


چکیده:   (7201 مشاهده)
بررسی رابطه بین سطح هوش اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه با شیوه‌های تدریس آنان در سال تحصیلی 92-1391   محمد فریدونی !supportFootnotes]-->[1]، مرضیه دهقانی !supportFootnotes]-->[2]*، مصطفی شیخ‌زاده !supportFootnotes]-->[3]   تاریخ دریافت 10/07/1392 تاریخ پذیرش 01/10/1392 چکیده: پیش زمینه و هدف: دانشگاه‌ها جزو مهم‌ترین مؤسسات جامعه انسانی محسوب می‌شوند؛ در عصر حاضر، از مهم‌ترین توقعات جامعه از دانشگاه بالا بردن سطح هوش اخلاقی در کنار ارتقای سطح علمی جامعه است. از این رو پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین سطح هوش اخلاقی با سبک تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بوده و نیز از لحاظ ماهیت تحقیق کاربردی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه به تعداد 412 نفر بودند که 156 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق دو پرسشنامه هوش اخلاقی لینیک و کیل (2011) و نیز پرسشنامه سبک تدریس گراشا (1996) بودند که پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS 16 محاسبه و به ترتیب 94/0 و 855/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، و رگرسیون انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین سطح هوش اخلاقی اساتید با نوع سبک تدریس آنان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد؛ همچنین بین ابعاد هوش اخلاقی شامل «درستکاری»، «مسئولیت پذیری»، «دلسوزی» و «بخشش» با نوع سبک تدریس آنان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد؛ می‌توان سبک تدریس اساتید را از روی سطح هوش اخلاقی آنان پیش بینی نمود. بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان با کمک اساتید، از طریق کلاس‌های درس و اتخاذ سبک تدریس مناسب، سطح هوش اخلاقی دانشجویان را بالا برد. کلیدواژه‌ها: اعضای هیئت علمی، دانشگاه ارومیه، هوش اخلاقی، سبک تدریس   مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره یازدهم، پی در پی 52، بهمن 1392، ص 862-854   آدرس مکاتبه: ارومیه، جاده نازلو، پردیس دانشگاه ارومیه، آموزش کل تلفن: 09144456974 Email: mohammadfereiduni@rocketmail.com !supportFootnotes]--> !supportFootnotes]-->[1] کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، گروه علوم تربیتی، ارومیه، ایران !supportFootnotes]-->[2] استادیار دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) !supportFootnotes]-->[3] استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، گروه علوم تربیتی، ارومیه، ایران
متن کامل [PDF 154 kb]   (4554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb