دوره 13، شماره 11 - ( بهمن 1394 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 927-919 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi khoshknab M, Asayesh H, Qorbani M, Fadaei F, Rahmani Anaraki H. THE EFFECT OF POETRY THERAPY GROUP ON COMMUNICATIONAL SKILLS OF SCHIZOPHRENIC PATIENT. Nursing and Midwifery Journal 2016; 13 (11) :919-927
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2222-fa.html
فلاحی خشکناب مسعود، آسایش حمید، قربانی مصطفی، فدائی فربد، رحمانی انارکی حسین. تأثیر شعردرمانی گروهی بر مهارت‌های ارتباطی بیماران اسکیزوفرنیک. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (11) :919-927

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2222-fa.html


1- دکتری پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- دکتری اپیدمیولوژی، استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- روانپزشک، دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران ایران
5- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (8340 مشاهده)
تاریخ دریافت 15/08/1394 تاریخ پذیرش 01/10/1394 پیش‌زمینه و هدف: اسکیزوفرنیا به‌عنوان یک سندرم پیچیده روان‌پزشکی اثرات مخرّب عمیقی بر جنبه­ های مختلف رفتار بیماران دارد. مداخلات روان‌شناختی در ترکیب با داروهای ضد روان‌پریشی در بهبود نشانه­های بالینی و عملکرد اجتماعی بیماران اسکیزوفرنیک مؤثر هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر شعردرمانی گروهی بر مهارت­های ارتباطی بیماران اسکیزوفرنیک می‌باشد. مواد و روش ­ها: در این کارآزمایی بالینی تعداد 29 بیمار اسکیزوفرنیک به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب و به‌صورت تصادفی تعادلی در دو گروه مداخله (14 بیمار) و گروه کنترل (15 بیمار) قرار گرفتند. برای گروه مداخله، 12 جلسه یک‌ساعته گروه‌درمانی به‌صورت شعرخوانی گروهی، هفته­ای دو بار به مدت شش هفته برگزار شد. ابزارهای گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار اندازه‌گیری آسیب‌های وارده بر مهارت‌های روزمره زندگی در بیماران روانی (مهارت­های ارتباطی) بودند. تجزیه‌و‌تحلیل آماری به‌وسیله آزمون‌های آماری تی زوجی و تی مستقل در محیط نرم‌افزار آماری SPSS 14 انجام شد. یافته ها: بعد از مداخله شعر درمانی گروهی، مهارت­های ارتباطی بیماران مداخله بهبود معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان داد (P
متن کامل [PDF 519 kb]   (3101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb