[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 128-135 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه معده روده‌ای در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان امام خمینی در سال 1393
افشین حضرتی مرنگلو1، مولود رادفر 2، یوسف محمد پور3، ناصر شیخی3
1- انشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، mradfar1343@gmail.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (2422 مشاهده)

تاریخ دریافت 28/10/1394 تاریخ پذیرش 28/12/1394

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: خطاهای زیادی در خصوص اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه‌ای وجود دارد. عملکرد مناسب پرستاران می‌تواند باعث ارتقا ایمنی بیماران و پیشگیری از عوارض شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در اجرای دستورات دارویی غذایی بود.

مواد و روش کار: این یک مطالعه تجربی بود که در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد. 80 پرستار به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شده و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله به چهار گروه 10 نفره تقسیم‌شده و برای هر گروه چهار جلسه آموزشی یک و نیم‌ساعته با ایجاد موقعیت یادگیری متفکرانه برگزار گردید. دانش و عملکرد پرستاران در ارتباط با اجرای دستورات دارویی غذایی قبل و یک ماه بعد از برنامه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که سطح دانش پرستاران قبل از آموزش در هر دو گروه کنترل (6/90 درصد) و مداخله (80 درصد) ضعیف بود. بعد از اجرای آموزش دانش پرستاران گروه مداخله (1/97) به سطح خوب ارتقا یافت. قبل از آموزش اکثر پرستاران هر دو گروه عملکرد مناسبی نداشتند. اجرای آموزش برای گروه مداخله، باعث بهبود عملکرد پرستاران گردید.

بحث و نتیجه‌گیری: در هنگام اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه‌ای خطاهایی وجود دارد که می‌تواند باعث عوارض نامطلوب گردد. ازاین‌رو، بهبود و استفاده از فن‌های صحیح در اجرای دستورات دارویی غذایی می‌تواند باعث افزایش اثربخشی دارو و تغذیه، افزایش ایمنی بیماران و کاهش تعداد انسداد لوله‌های تغذیه‌ای شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش در گروه‌های کوچک، پرستار، لوله‌های تغذیه معده روده‌ای، دانش، گاواژ، تداخل دارویی- غذایی
متن کامل [PDF 433 kb]   (600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazrati-Marangloo A, Radfar M, Mohammadpour Y, Sheikhi N. THE EFFECTIVENESS OF SMALL GROUP TEACHING ON THE NURSES’ PERFORMANCE OF FOOD-DRUG ADMINISTRATION THROUGH ENTERNAL FEEDING TUBE IN INTENSIVE CARE UNIT PATIENTS HOSPITALIZED IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN 2014. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (2) :128-135
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2233-fa.html
حضرتی مرنگلو افشین، رادفر مولود، محمد پور یوسف، شیخی ناصر. بررسی اثربخشی آموزش در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه معده روده‌ای در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان امام خمینی در سال 1393. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (2) :128-135

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2233-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 794 queries by yektaweb 3461