Soheili A, Hemmati Maslakpak M, Mohamadpour Y, Khalkhali H, Rahmani A. THE EFFECT OF IMPLEMENTING COMPETENCY BASED EDUCATION MODEL ON NURSING STUDENTS’ COMMUNICATION SKILLS. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (4) :328-337
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2289-fa.html
سهیلی امین، همتی مسلک پاک معصومه، محمدپور یوسف، خلخالی حمیدرضا، رحمانی علیرضا. تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (4) :328-337
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2289-fa.html
1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، hemmatma@yahoo.com
3- دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
4- دانشیار گروه آمار حیاتی، عضو هیأت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
5- مربی گروه پرستاری، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (9298 مشاهده)
تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری
تاریخ دریافت 22/01/1394 تاریخ پذیرش 30/03/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی محور تمام اقدامات بالینی و سنگ بنای مراقبت مطلوب توصیف شده است و نقش مهمی در حوزه سلامت دارد. لذا ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان، کارآمدی نظام آموزشی را افزایش میدهد. در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب در نقش بالینی موردنظر است، الگوی آموزشی مبتنی بر شایستگی میباشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان ترم 8 پرستاری بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پسآزمون میباشد که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تمام شماری در دو گروه کنترل و مداخله انتخاب شدند. دوره کارآموزی برای دانشجویان گروه کنترل براساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله براساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا گردید. جهت ارزیابی مهارتهای ارتباطی دانشجویان از پرسشنامه خود گزارشی با مقیاس لیکرتی استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نرمافزار SPSS(19) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و من ویتنی تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد، میانگین نمرات دانشجویان در مهارتهای ارتباطی، بعد از اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بیشتر بود که این تفاوت ازنظر آماری معنادار بود (007/0 P =).
بحث و نتیجهگیری: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بیش از الگوی مرسوم منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان گردید؛ بنابراین پیشنهاد میشود با بهرهجویی از این الگوی آموزشی، کارایی و اثربخشی دورههای آموزش بالینی ارتقاء یابد.
کلیدواژهها: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی، مهارتهای ارتباطی، دانشجویان پرستاری، ارومیه
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره چهارم، پیدرپی 69، تیر 1394، ص 337-328
آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 4-32754961-044
Email: hemmatma@yahoo.com
مقاله حاضر برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری