[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 291-299 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی سؤالات چندگزینه‌ای پایان‌ترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
رحیم بقائی1، ژاله نادری2، شمس الدین شمس3، آرام فیضی4، داود رسولی 5
1- دانشیار دانشگاه دعلوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه دعلوم پزشکی ارومیه
3- مربی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
5- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (نویسنده مسئول)
چکیده:   (1730 مشاهده)

تاریخ دریافت 16/11/1394 تاریخ پذیرش 20/01/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: یکی از روش‌های متداول در ارزیابی دانشجویان استفاده از آزمون‌های چندگزینه‌ای و به‌طور رایج آزمون‌های چهارگزینه‌ای هست. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رعایت شاخص‌های امتحانات چندگزینه‌ای پایان‌ترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393 می‌باشد.

مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی می‌باشد که به‌صورت مقطعی در سال 1393-94 بر روی 705 نمونه از سؤالات چندگزینه‌ای پایان‌ترم اعضاء هیئت‌علمی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام گرفته است. کلیه سؤالات ازنظر تاکسونومی بلوم در سه سطح تاکسونومی یک (دانش و فهم)، دو (کاربرد و آنالیز) و سه (ترکیب و ارزشیابی) موردبررسی قرار گرفتند. برای محاسبه شاخص‌های سؤالات از فرمول‌های ضریب دشواری و ضریب تمیز استفاده گردید. ساختار آزمون نیز با استفاده از چک‌لیست بررسی سؤالات چندگزینه‌ای میلمن تحلیل گردید.

یافته‌ها: در مطالعه حاضر 705 سؤال موردبررسی قرار گرفت که گروه داخلی – جراحی بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص می‌داد. اکثر سؤالات (6/84 درصد) دارای تاکسونومی یک بودند. اکثر سؤالات موردبررسی دارای ضریب دشواری خیلی سخت بودند (332 سؤال) و در میان دروس بررسی‌شده داخلی – جراحی 3 دارای بیشترین دشواری بود (42/61 درصد) و درس پرستاری مادران و نوزادان (2) دارای کم‌ترین سختی بود (10 درصد). در رابطه با ضریب تمیز سؤالات اکثر سؤالات دارای ضریب تمیز متوسط بودند (36/29 درصد) و در میان دروس بررسی‌شده پرستاری بیماری‌های روان (1) دارای بهترین ضریب تمیز بود. اکثر سؤالات (1/84 درصد) دارای ساختار مناسب بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سؤالات موردبررسی ازلحاظ تاکسونومی بلوم، ضریب دشواری و ضریب تمیز در شرایط مطلوب نبوده و نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای آموزش و توانمندسازی اساتید در زمینه‌های ذکرشده می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: آزمون‌های چندگزینه‌ای، تاکسونومی، چک‌لیست میلمن، آموزش پرستاری، ضریب دشواری، ضریب تمیز
متن کامل [PDF 501 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghaei R, Shams S, Feizi A, Rasouli D. EVALUATION OF THE NURSING STUDENTS FINAL EXAM MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (4) :291-299
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2645-fa.html
بقائی رحیم، نادری ژاله، شمس شمس الدین، فیضی آرام، رسولی داود. ارزیابی سؤالات چندگزینه‌ای پایان‌ترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (4) :291-299

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2645-fa.html

دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 797 queries by yektaweb 3461