Baghaei R, Shams S, Feizi A, Rasouli D. EVALUATION OF THE NURSING STUDENTS FINAL EXAM MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (4) :291-299
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2645-fa.html
بقائی رحیم، نادری ژاله، شمس شمس الدین، فیضی آرام، رسولی داود. ارزیابی سؤالات چندگزینهای پایانترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (4) :291-299
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2645-fa.html
1- دانشگاه دعلوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- دانشکده آموزش علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (نویسنده مسئول)
چکیده: (6447 مشاهده)
تاریخ دریافت 16/11/1394 تاریخ پذیرش 20/01/1395
چکیده
پیشزمینه و هدف: یکی از روشهای متداول در ارزیابی دانشجویان استفاده از آزمونهای چندگزینهای و بهطور رایج آزمونهای چهارگزینهای هست. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رعایت شاخصهای امتحانات چندگزینهای پایانترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393 میباشد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی میباشد که بهصورت مقطعی در سال 1393-94 بر روی 705 نمونه از سؤالات چندگزینهای پایانترم اعضاء هیئتعلمی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام گرفته است. کلیه سؤالات ازنظر تاکسونومی بلوم در سه سطح تاکسونومی یک (دانش و فهم)، دو (کاربرد و آنالیز) و سه (ترکیب و ارزشیابی) موردبررسی قرار گرفتند. برای محاسبه شاخصهای سؤالات از فرمولهای ضریب دشواری و ضریب تمیز استفاده گردید. ساختار آزمون نیز با استفاده از چکلیست بررسی سؤالات چندگزینهای میلمن تحلیل گردید.
یافتهها: در مطالعه حاضر 705 سؤال موردبررسی قرار گرفت که گروه داخلی – جراحی بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص میداد. اکثر سؤالات (6/84 درصد) دارای تاکسونومی یک بودند. اکثر سؤالات موردبررسی دارای ضریب دشواری خیلی سخت بودند (332 سؤال) و در میان دروس بررسیشده داخلی – جراحی 3 دارای بیشترین دشواری بود (42/61 درصد) و درس پرستاری مادران و نوزادان (2) دارای کمترین سختی بود (10 درصد). در رابطه با ضریب تمیز سؤالات اکثر سؤالات دارای ضریب تمیز متوسط بودند (36/29 درصد) و در میان دروس بررسیشده پرستاری بیماریهای روان (1) دارای بهترین ضریب تمیز بود. اکثر سؤالات (1/84 درصد) دارای ساختار مناسب بودند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سؤالات موردبررسی ازلحاظ تاکسونومی بلوم، ضریب دشواری و ضریب تمیز در شرایط مطلوب نبوده و نیازمند برنامهریزی مسئولان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای آموزش و توانمندسازی اساتید در زمینههای ذکرشده میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی