Rabiepoor S, Alipoor P, Mesgarzadeh M, Shirzadeh E. THE EFFECT OF CHILDBIRTH PREPARATION TRAINING CLASSES ON ATTITUDE OF WOMEN TOWARDS THE DELIVERY METHOD. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (8) :567-574
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3046-fa.html
ربیعی پور سهیلا، علیپور پریناز، مسگرزاده مریم، شیرزاد ابراهیم. بررسی تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان بر نگرش مادران باردار نسبت به شیوهی زایمان. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (8) :567-574
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3046-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- سازمان تامین اجتماعی ارومیه
3- مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، mesgarzadeh2005@yahoo.com
چکیده: (6076 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: زایمان یکی از حساسترین و مهمترین خدمات نظام بهداشتی و درمانی تمام جوامع است و مانند هر خدمتی باید به شکل مناسب، کمهزینه و همراه با حداقل عوارض جسمی – روانی صورت گیرد. انتخاب نوع زایمان در ایجاد این عوارض جسمی و روانی تأثیر خیلی زیادی دارد. پژوهش حاضر، باهدف تعیین تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان بر نگرش مادران باردار نسبت به شیوهی زایمان در زنان مراجعهکننده به پلیکلینیک فاطمیه شهرستان ارومیه در سال 1394 صورت گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 160 مادر باردار که از هفته 20 الی 23 بارداری برای مراقبتهای روتین بارداری به کلینیک مراجعه نموده و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند با روش نمونهگیری در دسترس، انتخابشده و پس از تصادفی سازی بهصورت مساوی در دو گروه مداخله (آموزش) و گروه کنترل (بدون آموزش) قرار گرفتند. مادران گروه مداخله به مدت 8 جلسه در کلاسهای آمادگی برای زایمان و مراقبتهای دوران بارداری که هر 2 هفته یکبار برگزار میشد، آموزش دیدند اما در گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه دوقسمتی محقق ساخته و خودایفاء بود که شامل اطلاعات فردی و فرم سنجش نگرش میباشد. بخش اول شامل سؤالات دموگرافیک (شامل 26 سؤال) و فرم سنجش نگرش نسبت به شیوهی زایمان (شامل 15 عبارت با طیف لیکرت) بود که یکبار در شروع مطالعه و سپس در هفته 37 بارداری برای هر دو گروه تکمیل شد. روایی ابزار مزبور، به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفا کرونباخ تعیین شد. بعد از تکمیل پرسشنامهها، دادههای جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS نسخه 16 شده و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی، آزمون t-test و آزمون کای دو مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سنی مادران بارداری که وارد مطالعه شدند، 31/5 ± 04/29 بود. ازنظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معنیداری آماری بین 2 گروه موردمطالعه وجود نداشت. نگرش مادران باردار نسبت به شیوهی زایمان در دو گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله آموزشی با 536/0Pvalue = تفاوت معنیداری را نشان نداد. میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش نسبت به شیوهی زایمان در گروه کنترل در پسآزمون 80/11 ±61/45 و در گروه مداخله 51/7 ±44/29 بود. با انجام آزمون تی مستقل اختلاف میانگین نمرات 2 گروه پس از مداخله ازنظر آماری معنیدار است. (P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی