دوره 15، شماره 11 - ( بهمن 1396 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 850-843 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goljabini S, farzin H, hemmati maslakpak M, khanbabayi gol M. THE EFFECT OF CLINICAL-BASED CLINICAL TRAINING ON NURSES’ PERFORMANCE IN THE PREVENTION OF VENTILATOR-ASSOCIATED PNEUMONIA IN SPECIAL WARDS OF URMIA-EDUCATIONAL CENTERS IN NIGHT SHIFT. Nursing and Midwifery Journal 2018; 15 (11) :843-850
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3392-fa.html
گلجبینی سیران، فرزین هاله، همتی مسلک پاک معصومه، خانبابایی گول مهدی. تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل‌های بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش‌های ویژه مراکز آموزشی- درمانی شهر ارومیه در شیفت شب. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (11) :843-850

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3392-fa.html


1- کارشناسی ارشد مراقبت‌های ویژه مهاباد، مهاباد، ایران
2- بیمارستان امام رضا
3- مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- کارشناسی ارشد پرستاری داخل-جراحی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)رضا ، mkhanbabayi@yahoo.com
چکیده:   (3512 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آموزش پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور بر اساس دستورالعمل­های بالینی می­تواند در پیشگیری از بروز آن مؤثر باشد، اما اینکه آموزش در شیف‌های مختلف چه تأثیراتی خواهد داشت جای سؤال دارد؛ ازاین‌رو بر آن شدیم تا مطالعه­ای تحت عنوان تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل­های بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش­های ویژه شهر ارومیه در شیف شب را انجام دهیم. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 60 پرستار (گروه کنترل و مداخله) شاغل در بخش­ مراقبت­های ویژه شهرستان ارومیه که به‌صورت در دسترس وارد مطالعه شدند؛ برای گروه آموزش از چهار جلسه آموزش، نصب پوستر بالای سر بیماران و دادن پمفلت استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کای اسکوئر و تی تست استفاده شد یافته‌ها: نمره عملکرد کلی پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور برای گروه کنترل برابر 28/2±23/16 و برای گروه مداخله برابر 12/2±43/24 بود که نشان­گر تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه کنترل و مداخله می­باشد (001/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش در کاهش بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور در مطالعه حاضر، دادن پمفلت، استفاده از پوستر و شرکت در دوره­های آموزشی ضرورت داشته و توصیه می­شود.  
متن کامل [PDF 545 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb