Goljabini S, farzin H, hemmati maslakpak M, khanbabayi gol M. THE EFFECT OF CLINICAL-BASED CLINICAL TRAINING ON NURSES’ PERFORMANCE IN THE PREVENTION OF VENTILATOR-ASSOCIATED PNEUMONIA IN SPECIAL WARDS OF URMIA-EDUCATIONAL CENTERS IN NIGHT SHIFT. Nursing and Midwifery Journal 2018; 15 (11) :843-850
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3392-fa.html
گلجبینی سیران، فرزین هاله، همتی مسلک پاک معصومه، خانبابایی گول مهدی. تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعملهای بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخشهای ویژه مراکز آموزشی- درمانی شهر ارومیه در شیفت شب. مجله پرستاری و مامایی. ۱۳۹۶; ۱۵ (۱۱) :۸۴۳-۸۵۰
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-۱-۳۳۹۲-fa.html
۱- کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه مهاباد، مهاباد، ایران
۲- بیمارستان امام رضا
۳- مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۴- کارشناسی ارشد پرستاری داخل-جراحی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)رضا ، mkhanbabayi@yahoo.com
چکیده: (۴۰۱۲ مشاهده)
پیشزمینه و هدف: آموزش پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور بر اساس دستورالعملهای بالینی میتواند در پیشگیری از بروز آن مؤثر باشد، اما اینکه آموزش در شیفهای مختلف چه تأثیراتی خواهد داشت جای سؤال دارد؛ ازاینرو بر آن شدیم تا مطالعهای تحت عنوان تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعملهای بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخشهای ویژه شهر ارومیه در شیف شب را انجام دهیم.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 60 پرستار (گروه کنترل و مداخله) شاغل در بخش مراقبتهای ویژه شهرستان ارومیه که بهصورت در دسترس وارد مطالعه شدند؛ برای گروه آموزش از چهار جلسه آموزش، نصب پوستر بالای سر بیماران و دادن پمفلت استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کای اسکوئر و تی تست استفاده شد
یافتهها: نمره عملکرد کلی پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور برای گروه کنترل برابر 28/2±23/16 و برای گروه مداخله برابر 12/2±43/24 بود که نشانگر تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه کنترل و مداخله میباشد (001/0>P).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش در کاهش بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور در مطالعه حاضر، دادن پمفلت، استفاده از پوستر و شرکت در دورههای آموزشی ضرورت داشته و توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری