[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( خرداد 1398 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 168-175 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سبک‌های هویتی دانشجویان در دوره آموزش بالینی کارشناسی پرستاری: یک مطالعه توصیفی مقطع
مریم باقری1 ، نرگس خیرالهی 2، مریم السادات هاشمی3 ، آفرین قنوات پور4 ، ریحانه نیک نژاد4 ، محمد اکبری5
1- دکترای پرستاری، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، n.kheirollahi@nm.mui.ac.ir
3- دکترای پرستاری، عضو گروه پرستاری مراقبت ویژه، عضو مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
5- انشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (223 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: شکل‌گیری هویت متاثراز عوامل بین فردی و اکتسابی است. در این راستا آموزش عالی می‌تواند فرصتی برای شکل‌گیری هویتی پایدار و کسب چارچوبی برای تصمیم‌گیری و حل مسئله فراهم کند. حال این سؤال مطرح است آیا ارتباطی بین مواجه با عرصه بالینی در دوره آموزشی و سبک هویت دانشجویان وجود دارد؟ در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک‌های هویتی دانشجویان در دوره آموزش بالینی پرستاری انجام گرفت.
 مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی می‌باشد. نمونه‌های پژوهش از دانشجویان پرستاری‌ترم‌های 4 تا 7 در پایان دوره آموزش بالینی نیمسال تحصیلی 96-97 بودند. روش نمونه‌گیری در این مطالعه سرشماری بود. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه سبک‌های هویت ISI-6G برزونسکی انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر و کراسکال والیس در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد.
یافته‌ها: در این مطالعه 165 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه 6/2 ± 22 سال بود. 2/26 درصد دانشجویان پسر دارای سبک هویت اطلاعاتی و 2/27 درصد دانشجویان دختر دارای سبک هویت هنجاری بودند، اما نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم ارتباط بین جنسیت و سبک هویت می‌باشد (05/0 p >). در این مطالعه ارتباط معنی‌داری بین‌ترم تحصیلی با سبک‌های هویت وجود داشت (04/0= P). بین سن، وضعیت تأهل و محل سکونت ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 <P).
بحث و نتیجه‌گیری: . بررسی سبک‌های هویت دانشجویان در ترم‌های تحصیلی مختلف نشان می‌دهد که شکل‌گیری هویت ممکن است با افزایش‌ترم تحصیلی دانشجویان در دوره آموزش بالینی تحت تأثیر قرار گیرد. این موضوع یادآور این نکته است که پرورش دانشجویان با صلاحیت درگرو رشد هویتی و توجه به شکل‌گیری آن می‌باشد. در این راستا توجه به عوامل شکل‌گیری هویت در دوره آموزشی کارشناسی پرستاری ضروری به نظر می‌رسد.
 
واژه‌های کلیدی: سبک هویت، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی پرستاری
متن کامل [PDF 423 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri M, kheirollahi N, hashemi M, ghanavatpur A, Niknejad R, akbari M. THE SURVAYING STUDENTS IDENTITY STYLES IN UNDERGRADUATE CLINICAL NURSING EDUCATION: A CROSS-SECTIONAL STUDY. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2019; 17 (3) :168-175
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3707-fa.html

باقری مریم، خیرالهی نرگس، هاشمی مریم السادات، قنوات پور آفرین، نیک نژاد ریحانه، اکبری محمد. بررسی سبک‌های هویتی دانشجویان در دوره آموزش بالینی کارشناسی پرستاری: یک مطالعه توصیفی مقطع. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1398; 17 (3) :168-175

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3707-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( خرداد 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974