دوره 17، شماره 2 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 110-102 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri M, Ghaedi Heidari F, Malchi F, Rabiei Z. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL INTELLIGENCE COMPONENTS AND CRITICAL THINKING IN NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS OF BUSHEHR UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (2) :102-110
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3750-fa.html
باقری مریم، قائدی حیدری فاطمه، مالچی فاطمه، ربیعی زینب. ارتباط مؤلفه‌های هوش هیجانی با تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (2) :102-110

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3750-fa.html


1- دکتری پرستاری، پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی دکترا، پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی ، مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
4- مربی ، مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران (نویسنده مسئول) ، zeinab.rabiei66@gmail.com
چکیده:   (3557 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: یکی از جنبه‌های مهم آموزش عالی، زمینه‌های روان‌شناختی مؤثر بر تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی و هوش هیجانی از مهارت‌های ضروری در حرفه‌های سلامت به‌منظور ارائه مراقبت مطلوب به بیماران هستند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط مؤلفه‌های هوش هیجانی با تفکر انتقادی انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی تحلیلی می‌باشد. درمجموع 100 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 95-96 در این مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن جمع‌آوری و با spss نسخه 16 در سطح آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار تحلیلی) همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست، مدل رگرسیون) تحلیل گردید. یافته‌ها: مطالعه حاضر حاکی از همبستگی مثبت بین نمره کل تفکر انتقادی و نمره کل هوش هیجانی می‌باشد (05/0>p). این همبستگی در مؤلفه‌های درون فردی، انطباق و مدیریت استرس معنی‌دار می‌باشد (05/0>p). بر اساس مدل رگرسیون، مدیریت استرس به‌عنوان عامل پیش‌بینی کننده مهارت‌های تفکر انتقادی پیشنهاد می‌گردد. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر توجه به پرورش مؤلفه‌های هوش هیجانی درون فردی، انطباق و مدیریت استرس جهت آمادگی دانشجویان در ورود به عرصه عمل حرفه‌ای را پیشنهاد می‌کند. دانشجویان در عین مواجهه با موقعیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های پیچیده در محیط بالین نیازمند سازگاری و توجه به نیازهای انسانی هستند. در این راستا ادغام تفکر انتقادی با رویکردهای شناختی عاطفی در برنامه‌های آموزش پرستاری و مامایی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 495 kb]   (924 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb