Dadashzadeh A, Dehghannezhad J, Heydarpoor Z, Gilani N, Fathollahzadeh A, Rahmani A. INVESTIGATING THE PATIENT HANDOVER PROCESS IN THE EMERGENCY DEPARTMENT FROM THE PERSPECTIVE OF PRE-HOSPITAL EMERGENCY PERSONNEL. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (6) :459-468
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4499-fa.html
داداشزاده عباس، دهقاننژاد جواد، حیدرپور ژیلا، گیلانی ندا، فتح الله زاده اباذر، رحمانی آزاد. بررسی فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (6) :459-468
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4499-fa.html
1- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران
2- مربی پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران ، haydarpoor22@yahoo.com
3- استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت، تبریز، ایران
4- دکتری بهداشت در حوادث و فوریتهای پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
5- استاد، پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران
چکیده: (1898 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: فرآیند تحویل بیمار توسط پرسنل پیشبیمارستانی به پرسنل بخش اورژانس بیمارستانی نقش مهمی در برقراری اطمینان از تداوم مراقبت و تأمین ایمنی بیمار ایفا میکند. ولی بااینوجود مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیشبیمارستانی انجام گرفت.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش سرشماری بر روی 150 نفر از پرسنل اورژانس پیشبیمارستانی تبریز در سال 1398 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که فرآیند تحویل بیمار را در 6 حیطه تحویل بالینی بیمار، ارتباط بین کارکنان اورژانس بیمارستان و پیشبیمارستان، اطلاعات مربوط به ثبت، تأیید و گزارش فرمها، تسهیلات مرتبط با تحویل بیمار، استانداردهای موجود حین تحویل بیمار، و عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس موردسنجش قرار میدهد. روایی مطالعه به روش صوری و محتوی تأیید و پایایی آن با ضریب آلفایکرونباخ (80/0) محاسبه شد.
یافتهها: در بررسی میانگین نمرات حیطههای ششگانه مؤثر در فرآیند تحویل بیماران، بیشترین نمره مربوط به حیطه عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس با میانگین 78/13±92/50 (نمره قابل کسب حداقل 12 و حداکثر 60) و کمترین نمره مربوط به تسهیلات بیمارستان با میانگین 52/4 ± 15/10 (نمره قابل کسب حداقل 10 و حداکثر 50) بود. مهیا نبودن جای پارک مناسب برای آمبولانس در جلوی اورژانس بیمارستان، آماده نبودن برانکار و ویلچر در ورودی بخش اورژانس برای جابهجایی بیمار، شلوغی و ازدحام بخش اورژانس، وضعیت بخشهای ویژه ازنظر تخت خالی و تعداد کادر درمانی از مهمترین عواملی بودند که در روند فرآیند تحویل بیمار تأثیر داشتند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از مطالعه حاضر و از دیدگاه پرسنل اورژانس پیشبیمارستانی، وضعیت فرآیند تحویل بیماران به بخش اورژانس بیمارستانی در حد متوسطی قرار دارد و این امر میتواند زمینهای در جهت انتقال غیر صحیح اطلاعات درمانی بیمار و نبود تداوم بهینه مراقبت از بیمار شود. در این خصوص آموزش تحویل صحیح بیمار برای پرسنل اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، همکاری مؤثر بین مرکز اورژانس بیمارستان و پیش بیمارستانی در رفع موانع و تدوین دستورالعمل کشوری جامع در مورد فرآیند تحویل بیمار لازم و ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری