دوره 20، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 468-459 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadashzadeh A, Dehghannezhad J, Heydarpoor Z, Gilani N, Fathollahzadeh A, Rahmani A. INVESTIGATING THE PATIENT HANDOVER PROCESS IN THE EMERGENCY DEPARTMENT FROM THE PERSPECTIVE OF PRE-HOSPITAL EMERGENCY PERSONNEL. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (6) :459-468
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4499-fa.html
داداش‌زاده عباس، دهقان‌نژاد جواد، حیدرپور ژیلا، گیلانی ندا، فتح الله زاده اباذر، رحمانی آزاد. بررسی فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (6) :459-468

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4499-fa.html


1- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران
2- مربی پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران ، haydarpoor22@yahoo.com
3- استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت، تبریز، ایران
4- دکتری بهداشت در حوادث و فوریت‌های پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
5- استاد، پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران
چکیده:   (1342 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: فرآیند تحویل بیمار توسط پرسنل پیش­بیمارستانی به پرسنل بخش اورژانس بیمارستانی نقش مهمی در برقراری اطمینان از تداوم مراقبت و تأمین ایمنی بیمار ایفا می­کند. ولی بااین‌وجود مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش­بیمارستانی انجام گرفت.
مواد و روش ­کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش سرشماری بر روی 150 نفر از پرسنل اورژانس پیش­بیمارستانی تبریز در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که فرآیند تحویل بیمار را در 6 حیطه تحویل بالینی بیمار، ارتباط بین کارکنان اورژانس بیمارستان و پیش­بیمارستان، اطلاعات مربوط به ثبت، تأیید و گزارش فرم‌ها، تسهیلات مرتبط با تحویل بیمار، استانداردهای موجود حین تحویل بیمار، و عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس موردسنجش قرار می­دهد. روایی مطالعه به روش صوری و محتوی تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای­کرونباخ (80/0) محاسبه شد.
یافته‌ها: در بررسی میانگین نمرات حیطه­های شش‌گانه مؤثر در فرآیند تحویل بیماران، بیشترین نمره مربوط به حیطه عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس با میانگین 78/13±92/50 (نمره قابل کسب حداقل 12 و حداکثر 60) و کمترین نمره مربوط به تسهیلات بیمارستان با میانگین 52/4 ± 15/10 (نمره قابل کسب حداقل 10 و حداکثر 50) بود. مهیا نبودن جای پارک مناسب برای آمبولانس در جلوی اورژانس بیمارستان، آماده نبودن برانکار و ویلچر در ورودی بخش اورژانس برای جابه‌جایی بیمار، شلوغی و ازدحام بخش اورژانس، وضعیت بخش­های ویژه ازنظر تخت خالی و تعداد کادر درمانی از مهم‌ترین عواملی بودند که در روند فرآیند تحویل بیمار تأثیر داشتند.
بحث و نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های حاصل از مطالعه حاضر و از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش­بیمارستانی، وضعیت فرآیند تحویل بیماران به بخش اورژانس بیمارستانی در حد متوسطی قرار دارد و این امر می‌تواند زمینه­ای در جهت انتقال غیر صحیح اطلاعات درمانی بیمار و نبود تداوم بهینه مراقبت از بیمار شود. در این خصوص آموزش تحویل صحیح بیمار برای پرسنل اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، همکاری مؤثر بین مرکز اورژانس بیمارستان و پیش بیمارستانی در رفع موانع و تدوین دستورالعمل کشوری جامع در مورد فرآیند تحویل بیمار لازم و ضروری است.
متن کامل [PDF 490 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb