دوره 21، شماره 5 - ( مرداد 1402 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 374-366 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei M R, Saadati M, Shirani F, Moradi M, Niknezhad R, Akbari M. EVALUATION OF MANAGERIAL PERFORMANCE BASED ON 360-DEGREE EVALUATION MODEL IN HEAD NURSES OF SHAHID CHAMRAN HEART TRAINING AND MEDICAL CENTER IN ISFAHAN IN 2021. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (5) :366-374
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4516-fa.html
شفیعی محمدرضا، سعادتی منا، شیرانی فریماه، مرادی محسن، نیک نژاد ریحانه، اکبری محمد. بررسی عملکرد مدیریتی بر اساس الگوی ارزشیابی 360 درجه در سرپرستاران شاغل مرکز آموزشی درمانی قلب شهید چمران اصفهان در سال 1400. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (5) :366-374

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4516-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات دانشجویی پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5- کارشناسی ارشد اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
6- دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، akbari129@yahoo.com
چکیده:   (532 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مدیران بیمارستانی به‌ویژه سرپرستاران بخش‌ها، نقش بی‌بدیلی در ارتقا و بهبود کیفیت بیمارستان‌ها جهت ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی به مردم دارند. وجود یک سیستم ارزیابی کارآمد و مؤثر برای شناخت صلاحیت‌ها و توانایی‌های مدیران بیمارستانی می‌تواند نقش بسزایی در ارائه خدمات با کیفیت بالاتر در سازمان‌های بهداشتی و درمانی داشته باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی عملکرد سرپرستاران بیمارستان شهید چمران اصفهان با استفاده از روش ارزیابی 360 درجه بود.
مواد و روش کار: مطالعه توصیفی مقطعی حاضر در سال 1400 بر روی 20 نفر از سرپرستاران مرکز شهید چمران اصفهان به روش سرشماری انجام شد ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست ارزیابی عملکرد 360 درجه بود. در این فرآیند هریک از سرپرستاران از تمامی زوایا موردبررسی قرار گرفتند و تمامی مسئولین واحدها (فرادست) و کارکنان زیردست (پرستار، کمک بهیار، خدمه، منشی بخش) سرپرستار بخش را ارزیابی نمودند. نمره کلی این چک‌لیست از صفر تا صد بود و ابعاد ارزیابی آن به‌صورت کلی در سه حیطه رهبری بالینی، اعتباربخشی بالینی و آموزش به‌صورت ضعیف (میانگین نمره زیر 70) و قابل اصلاح (میانگین نمره 70 تا 80) و قابل‌قبول (میانگین نمره بالای 80) است. داده‌ها در هرکدام از حیطه‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از چک‌لیست ارزیابی 360 درجه سرپرستاران، 75/ 3درصد از سرپرستاران در حیطهٔ رهبری بالینی نمره ضعیف، 75/38 درصد نمره قابل اصلاح و 25/56درصد نمرهٔ قابل‌قبول کسب کردند. در حیطه اعتباربخشی بالینی 9/7درصد از سرپرستاران نمره ضعیف، 26/32درصد نمره قابل اصلاح و 12/60درصد نمرهٔ قابل‌قبول کسب کردند. در حیطه آموزش بالینی 5درصد از سرپرستاران نمره ضعیف، 21/25درصد نمره قابل اصلاح و 73/75درصد نمره قابل‌قبول کسب کردند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این تحقیق مشخص شد که عملکرد تعدادی از سرپرستاران در برخی ابعاد ضعیف و نیازمند اصلاح بود. مدیران بیمارستان به‌ویژه مدیران پرستاری باید ضمن اطلاع از وضعیت سرپرستاران خود نسبت به اصلاح ضعف‌ها و نواقص و ارتقاء ایشان اقدام لازم را انجام دهند. بنابراین ارزیابی مداوم، با استفاده از چک‌لیست ارزیابی عملکرد 360 درجه سرپرستاران در همه مراکز درمانی توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 615 kb]   (572 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (571 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

فهرست منابع
1. Bayrami R, Rezazadeh A. Challenges in emergency departments in teaching hospitals of Mashhad University of Medical Sciences A qualitative study. Hospital 2017;16:63-72. [URL]
2. Nikokar S, Ketabi S, Moazam E. A Combined model of data envelopment analysis (DEA) and analytical heirarchy process (AHP)in ranking of hospitals managers. Heal Inf Manag 2011;7:601-11. [Google Scholar]
3. Taslimi MS, Zayandeh M. challenges of hospital performance assessment system development:literature review. Hakim Res J 2013;16:35-41. [Google Scholar]
4. Meretoja R, Leino-Kilpi H. Comparison of competence assessments made by nurse managers and practising nurses. J Nurs Manag 2003;11:404-9. [DOI:10.1046/j.1365-2834.2003.00413.x] [PMID]
5. Shafii M, Rafiei S, Abooee F, Bahrami MA, Nouhi M, Lotfi F, et al. Assessment of Service Quality in Teaching Hospitals of Yazd University of Medical Sciences: Using Multi-criteria Decision Making Techniques. Osong Public Heal Res Perspect 2016;7:239-47. [DOI:10.1016/j.phrp.2016.05.001] [PMID] [PMCID]
6. Pezeshki A, Almasian A, Salehi S, Zahabi F, Jahanfar M, Amraei H, et al. Performance Evaluation Criteria for Hospitals' Managers: A Qualitative Study. Evid Based Heal Policy, Manag Econ 2019;3:52-65. [DOI:10.18502/jebhpme.v3i1.582]
7. Mark BA. The emerging role of the nurse manager: Implications for educational preparation. J Nurs Adm 1994;24:48-55. [DOI:10.1097/00005110-199401000-00013] [PMID]
8. Liu M, Kunaiktikul W, Senaratana W, Tonmukayakul O, Eriksen L. Development of competency inventory for registered nurses in the people's republic of china: Scale development. Int J Nurs Stud. 2007;44:805-13. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.01.010] [PMID]
9. Mosadeghrad AM, Abbasi M. Performance of the Nursing Managers in the Hospitals in Sari, Iran. Iran J Nurs 2019;31:62-74. [DOI:10.29252/ijn.31.115.62]
10. Feather RA, Ebright P, Bakas T. Nurse Manager Behaviors That RNs Perceive to Affect Their Job Satisfaction. Nurs Forum. 2015;50:125-36. [DOI:10.1111/nuf.12086] [PMID]
11. Mosadeghrad A. Essentials of healthcare organisation and management. 2015. [URL]
12. Benzer JK, Beehler S, Miller C, Burgess JF, Sullivan JL, Mohr DC, et al. Grounded Theory of Barriers and Facilitators to Mandated Implementation of Mental Health Care in the Primary Care Setting. Depress Res Treat 2012;2012:1-11. [DOI:10.1155/2012/597157] [PMID] [PMCID]
13. Rabarison K, Ingram RC, Holsinger JW. Application of situational leadership to the national voluntary public health accreditation process. Front Public Heal 2013;1:26. [DOI:10.3389/fpubh.2013.00026] [PMID] [PMCID]
14. Rad AMM, Yarmohammadian MH. A study of relationship between managers' leadership style and employees' job satisfaction. Int J Health Care Qual Assur Inc Leadersh Health Serv 2006;19. [DOI:10.1108/13660750610665008] [PMID]
15. Mosadeghrad A, Ferdosi M. Leadership, Job Satisfaction and Organizational Commitment in Healthcare Sector: Proposing and Testing a Model. Mater Socio Medica 2013;25:121. [DOI:10.5455/msm.2013.25.121-126] [PMID] [PMCID]
16. Pillay R. The skills gap in hospital management: A comparative analysis of hospital managers in the public and private sectors in South Africa. Heal Serv Manag Res 2010;23:30-6. [DOI:10.1258/hsmr.2009.009015] [PMID]
17. Liang Z, Leggat SG, Howard PF, Koh L. What makes a hospital manager competent at the middle and senior levels. Aust Heal Rev 2013;37:566-73. https://doi.org/10.1071/AH12004 [DOI:10.1071/ah12004] [PMID]
18. Kanaslan EK, Iyem C. Is 360 Degree Feedback Appraisal an Effective Way of Performance Evaluation? Int J Acad Res Bus Soc Sci 2016;6. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v6-i5/2124 [DOI:10.6007/ijarbss/v6-i5/2124]
19. Massagli TL, Carline JD. Reliability of a 360-degree evaluation to assess resident competence. Am J Phys Med Rehabil 2007;86:845-52. https://doi.org/10.1097/PHM.0b013e318151ff5a [DOI:10.1097/phm.0b013e318151ff5a] [PMID]
20. Sadeghi T, Loripoor M. Usefulness of 360 degree evaluation in evaluating nursing students in Iran. Korean J Med Educ 2016;28:195-200. [DOI:10.3946/kjme.2016.22] [PMID] [PMCID]
21. Goldstein R, Zuckerman B. A Perspective on 360-Degree Evaluations. J Pediatr 2010;156:1-2.e2. [DOI:10.1016/j.jpeds.2009.09.027] [PMID]
22. London M, Beatty RW. 360‐degree feedback as a competitive advantage. Hum Resour Manage 1993;32:353-72. [DOI:10.1002/hrm.3930320211]
23. Thach EC. The impact of executive coaching and 360 feedback on leadership effectiveness. Leadersh Organ Dev J 2002;23:205-14. [DOI:10.1108/01437730210429070]
24. Meghdad R, Nayereh R, Zahra S, Houriye Z, Reza N. Assessment of the performance of nurses based on the 360-degree model and fuzzy multi-criteria decision-making method (FMCDM) and selecting qualified nurses. Heliyon 2020;6. [DOI:10.1016/j.heliyon.2020.e03257] [PMID] [PMCID]
25. Nakhaee N, Saeed AR. 360degree Evaluation Method in Clinical Evaluation of Residents: a Pilot Study on Feasibility Validity and Reliability. Strides Dev Med Educ 2011;7:99-103. [URL]
26. Feyzolah AH, Hojat Z, Saeid K, Mohammad A, Marziye AM. The role of training managers and decision-making network in evaluating the new appraisal system of government employees in Isfahan hospitals. Health Inf Manag 2011;8:681-9. [Google Scholar]
27. Ghamari Zare Z, Purfarzad Z, Anoosheh M, Seraji A, Ghorbani M. The correlation between quality of performance appraisal and job satisfaction of nurses. Q J Nurs Manag 2013;1(4):18-27. [Google Scholar]
28. Emamzadeh Ghasemi HS, Vanaky Z, Dehghan nayeri N, Salehi T, Salsali M, Faghihzadeh S. Management by Objective Approach in Nursing Performance Appraisal and its Impact on Quality of Nursing Care. Tums-Hayat 2007;13:5-15. [Google Scholar]
29. Tavakkol Z, Hassan Zahraie R, Bashardoust N. The performance evaluation of BS nursing graduates based on their own perspectives and their head nurses in the hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences in 2001. Iran J Med Sci 2001;1(4):44-51. [Google Scholar]
30. Sudin S. Fairness of and satisfaction with performance appraisal process. J Glob Manag 2011;2:66-83. [Google Scholar]
31. Marquis BL, Huston CJ. Leadership roles and management functions in nursing: Theory and application. 2017. [Google Scholar]
32. Modic MB, Schloesser M. Preceptorship. J Nurses Staff Dev 2006;22:96-7. [DOI:10.1097/00124645-200603000-00011] [PMID]
33. Robbins SP, A. Timothy A. Judge. Organizational Behavior. 18th ed. New York, NY : Pearson.2019; 2019. [Google Scholar]
34. Pazargadi M, Afzali M, Javadzadeh Z, Alavi Majd H. A propositional model for head nurse's performance appraisal in university hospitals of tehran. Pajouhesh Dar Pezeshki 2005;29:187-93. [Google Scholar]
35. Zaboli R, Delgoshaei B, Haghani H. Assessing the Performance Appraisal System at General Hospitals Affiliated with Iran University of Medical Sciences, 2004-2005. J Health Admin 2005;8:117-22. [Google Scholar]
36. Heroabadi MA. Management of nursing & midwifery. tehran Iran University of Medical Sciences and Health Services Publisher; 2006. [URL]
37. Taghavi T, Yekta Z, Kazemnejad A, Mazaheri A. Outcome of the Performance Appraisal and Its relation with Nurses Job Motivation. Hayat 2007;12:39-46. [Google Scholar]
38. Giangreco A, Carugati A, Sebastiano A, Tamimi H Al. War outside, ceasefire inside: An analysis of the performance appraisal system of a public hospital in a zone of conflict. Eval Program Plann 2012;35:161-70. [DOI:10.1016/j.evalprogplan.2010.11.004] [PMID]
39. Redshaw G. Improving the performance appraisal system for nurses. Nurs Times 2008;104:30-1.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb