Rahmatian A, Mahdavi Far H, Mirani Sargzi N. THE EFFECT OF META-DIAGNOSTIC THERAPY ON ANXIETY AND SELF-CARE BEHAVIOR OF CYBERBULLIED NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (6) :500-509
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4679-fa.html
رحمتیان آزیتا، مهدوی فر حمیده، میرانی سرگزی نرگس. تأثیر درمان فراتشخیصی بر اضطراب و رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (6) :500-509
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4679-fa.html
1- دانشآموخته کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاندیز، شاندیز، ایران
2- دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، nargesmiranisargazi@gmail.com
چکیده: (1542 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: آزار و اذیت سایبری با سهولت تولید محتوای آنلاین، امکان ارسال پیام بهصورت ناشناس، انتشار سریع و گسترده و عدم وجود فشارهای مرتبط با ارتباط چهره به چهره تسهیل شده و بنابراین افزایش یافته است. این شکل جدید از آزار، مستحق توجه بیشتر محققان است زیرا آسیبهای زیادی به دانشجویان و جوانان وارد میکند. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر درمان فراتشخیصی بر اضطراب و رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری انجام شد.
مواد و روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، تعداد 30 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش نمونهگیری در دسترس و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه مقیاس اضطراب بک و پرسشنامه رفتار خودمراقبتی محقق ساخته را در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دانشجویان گروه آزمایش به مدت 4 ماه (از بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401) در 12 جلسه 1 ساعتی تحت مداخله فراشناختی تشخیصی قرار گرفتند. مقایسه بین دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس بررسی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان فراتشخیصی بر کاهش اضطراب و افزایش رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری تأثیر معنیداری دارد که میزان این تأثیر بسیار زیاد است (p˂0/05).
بحث و نتیجهگیری: درمان فراتشخیصی میتواند بهعنوان روشی مؤثر برای کاهش اضطراب و افزایش رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری بهکاربرده شود و میتوان از آن برای تدوین برنامههایی جهت افزایش سطح خودمراقبتی و درمان اضطراب دانشجویان علوم پزشکی خصوصاً پرستاری استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی