دوره 22، شماره 4 - ( 4-1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 268-260 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: کد اخلاقIR.GMU. REC.1402.111


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimian A, Ajam A, Davari S. ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN LOCUS OF CONTROL AND ACADEMIC SELF-EFFICACY AMONG NURSING STUDENTS AT GONABAD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES (2024). Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (4) :260-268
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5158-fa.html
ابراهیمیان اسما، عجم علی اکبر، داوری صدیقه. تحلیل رابطه بین منبع کنترل و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی گناباد (1403). مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (4) :260-268

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5158-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، aliakbarajam1387@pnu.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1351 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: منبع کنترل به‌عنوان میزان کنترل افراد بر وقایعی که در زندگی آنان اتفاق می‌افتد و خودکارآمدی تحصیلی که باور یا اطمینان فرد به توانایی‌هایش برای دستیابی به موفقیت را نشان می‌دهد بر برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و بسیاری از جنبه‌های رفتاری دانشجویان تأثیر دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط بین منبع کنترل با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1403 انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1403 بر روی 217 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، دو پرسشنامه منبع کنترل راتر و خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی و تی استودنت استفاده شد. در این مطالعه (05/0P < ) معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: منبع کنترل بیرونی در بین دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بالاتر است و بین منبع کنترل و خودکارآمدی تحصیلی در بررسی آزمون پیرسون رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0= p). آزمون تی مستقل نیز نشان داد که منبع کنترل در بین دو جنس تفاوت معنی‌داری نداشت (920/0= p) همچنین خودکارآمدی تحصیلی در بین دو جنس تفاوت معنی‌داری نداشت (251/0= p).
بحث و نتیجه‌گیری: منبع کنترل پیش‌بینی‌کننده معنادار و منفی خودکارآمدی تحصیلی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود جهت تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه به اتخاذ راهبردهایی برای منبع کنترل درونی در دانشجویان توجه ویژه شود.
متن کامل [PDF 429 kb]   (350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

فهرست منابع
1. Hajializadeh J. The role of games in the academic performance of Farhangian University students in the course of map reading. Journal of Research in Social Sciences Education 2024 Feb 20;5(4):1-22. [URL:]
2. Ghanbari R. Identifying student leadership competencies: a qualitative study. J Acad Manag 2(4):34-65. [URL:]
3. Pourmohamadreza-Tajrishi M, Ashori M, Jalil-Abkenar SS. The Efficacy of Using Self-Regulation Strategies Training on Lesson Progress and Motivation in Master Students. Educ Dev Jundishapur 15(1):28-41. [URL:]
4. Dadashi Haji M, Atashi H. Predicting the mental health of human resources from the source of internal-external control. Dev Health Care Manag 2023;3(2):48-73. [URL:]
5. Salmalian Z, Kazem-Nezhad Leilie E, Gholami-Chaboki B. A study of the Relationship between Academic Achievement and Students' Locus of Control. Res Med Educ 2017;9(4):48-39. [DOI:10.29252/rme.9.4.48]
6. Bao T, Yuan Y, Luo W, Xu B. Unlucky to have brothers: Sibling sex composition and girls' locus of control. World Dev 2024;173:106403. [DOI:10.1016/j.worlddev.2023.106403]
7. Aris AA, Yahya M, Wardhana A. Self-efficacy, Self-Esteem, Locus of Control, and Their Influence on the Performance of Village Officials. J Manag (Edisi) 2024;15(1):114-27. [DOI:10.32832/jm-uika.v15i1.15528]
8. Lekfuangfu WN, Powdthavee N, Warrinnier N, Cornaglia F. Locus of control and its intergenerational implications for early childhood skill formation. Econ J 2018;128(608):298-329. [DOI:10.1111/ecoj.12414]
9. Tavakoli A, Rahimi M, Khanpour A. Psychometric Properties of the Traffic Locus of Control Questionnaire for Iranian Drivers. J Appl Psychol Res 2022;13(2):193-213. [URL:]
10. Hamzah MI, Othman AK. How do locus of control influence business and personal success? The mediating effects of entrepreneurial competency. Front Psychol 2023;13:958911. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.958911]
11. Walian S, Mirhashemi M, Abolmaali K. Mediating role of job involvement in explaining the effect of values of professional ethics and locus of control on nurses' job performance. J Med Univ Mashhad 2023;66(3):-. [URL:]
12. Di Corrado D, Coco M, Guarnera M, Maldonato NM, Quartiroli A, Magnano P. The influence of self-efficacy and locus of control on body image: a path-analysis in aspiring fashion models, athletes and students. Int J Environ Res Public Health 2021;18(11):6128. [DOI:10.3390/ijerph18116128]
13. Malarkodi A, Magdalin S. Burnout and self-efficacy among special education teachers. Int J Intellect Prop 2019:2348-5396. [URL:]
14. Mikkelsen HT, Haraldstad K, Helseth S, Skarstein S, Småstuen MC, Rohde G. Health-related quality of life is strongly associated with self-efficacy, self-esteem, loneliness, and stress in 14-15-year-old adolescents: a cross-sectional study. Health Qual Life Outcomes 2020;18:1-17. [DOI:10.1186/s12955-020-01585-9]
15. Wang L, Yu Z. Gender-moderated effects of academic self-concept on achievement, motivation, performance, and self-efficacy: A systematic review. Front Psychol 2023;14:1136141. [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1136141]
16. Al-Mwadih R, Adheisat M, Alomyan H, Al-Badri A. The relationship between self-efficacy and quality of life among university students. An-Najah Univ J Res - Nat Sci 2019;35(9):1531-52. [DOI:10.35552/0247-035-009-006]
17. Amini MT, Noroozi R. Relationship between self-management strategy and self-efficacy among staff of Ardabil disaster and emergency medical management centers. Health Dev Q 2018;3(2):85-90. [DOI:10.29252/nrip.hdq.3.2.85]
18. Arens AK, Frenzel AC, Goetz T. Self-concept and self-efficacy in math: Longitudinal interrelations and reciprocal linkages with achievement. J Exp Educ 2022;90(3):615-33. [DOI:10.1080/00220973.2020.1786347]
19. Warshawski S. Academic self-efficacy, resilience and social support among first-year Israeli nursing students learning in online environments during COVID-19 pandemic. Nurse Educ Today 2022;110:105267. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105267]
20. Honicke T, Broadbent J, Fuller-Tyszkiewicz M. The self-efficacy and academic performance reciprocal relationship: the influence of task difficulty and baseline achievement on learner trajectory. High Educ Res Dev 2023;42(8):1936-53. [DOI:10.1080/07294360.2023.2197194]
21. Adams A-M, Wilson H, Money J, Palmer-Conn S, Fearn J. Student engagement with feedback and attainment: the role of academic self-efficacy. Assess Eval High Educ 2020;45(2):317-29. [DOI:0.1080/02602938.2019.1640184]
22. Basharpoor S, Einy S. Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. J Learn Disabil 2023;12(2):18-33. [URL:]
23. Khoshgoftar Z, Mousavizadeh SN, Asadi-Samani H, Hakimzadeh A. Design, implementation and evaluation of a training workshop on mindfulness in the face of Corona for nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. J Med Educ 2024;18(4):627-39. [URL:] [DOI:10.18502/jmed.v18i4.15177]
24. Gude F, Riveiro V, Rodriguez-Nunez N, Ricoy J, Lado-Baleato O, Lourido T, et al. Development and validation of a clinical score to estimate progression to severe or critical state in COVID-19 pneumonia hospitalized patients. Sci Rep 2020;10(1):19794. [DOI:10.1038/s41598-020-75651-z]
25. Fortes K, Latham CL, Vaughn S, Preston K. The influence of social determinants of education on nursing student persistence and professional values. J Prof Nurs 2022;39:41-53. [DOI:10.1016/j.profnurs.2021.11.011]
26. Geravand H, Azadi Z, Sabzian S. The Mediating Role of Locus of Control in the Relationship between Goal Orientations with Self-Esteem In Basij Students. J Manag Plan Educ Syst 2022;13(49):89-110. [URL:]
27. Jang SJ, Lee H. Social jetlag and quality of life among nursing students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. BMC Nurs 2023;22(1):61. [DOI:10.1186/s12912-023-01223-x]
28. Rotter JB. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monogr 1966;80(1):1. [DOI:10.1037/h0092976]
29. Owen SV, Froman RD. Development of a College Academic Self-Efficacy Scale. 1988. [URL:]
30. Ahmad RZ, Khan MS, Bilal A, Ali U, Sattar RZ. Effect of Locus of Control and Depression Among Young Adults in Multan (Pakistan). J Adv Dev Res 2023;12(4):684-92. [URL:]
31. Lincă F-I, Matei F-L. The Relationship Between Locus of Control and Learning Styles in University Education. Lucr Stiint - Univ Stiint Agron Med Vet Bucuresti Ser A Agron 2023;28(1):32-8. [DOI:10.2478/raft-2023-0005]
32. Flahive E. Looking through the lens of Locus of Control: An investigation of male students' perceptions of learning in an Emirati context. University of Leicester; 2024. [URL:]
33. Filipiak S, Łubianka B. Exploring the relationship between personality traits and locus of control in early adolescence. Does gender play a role? Br J Dev Psychol 2024. [DOI:10.1111/bjdp.12483]
34. Moradi Y, Khezri A, Radfar M, Alinejad V. Health locus of control in the patients with permanent cardiac pacemakers: a descriptive study. Nurs Midwifery J 2023;21(6):436-45. [PMID:] [DOI:10.61186/unmf.21.6.436]
35. Masoodi R, Shirani M, Rabiee L, Ebrahimi L, Etemadifar S. Investigating the relationship between academic burnout and self-efficacy and academic performance of the students of shahrekord university of medical sciences in the academic year of 2016-2017. Nurs Midwifery J 2022;20(2):94-101. [DOI:10.52547/unmf.20.2.94]
36. Yusuf M. The Influence of Job Involvement and Locus of Control on Employee Performance with Self-Efficacy as a Mediation Variable. Int J Soc Humanit 2024;3(2):109-17. [DOI:10.58860/ijsh.v3i2.155]
37. Mukti AK, Waskito J. Pengaruh Locus Of Control Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Pemediasi. J Labor Bus 2023;12(2):298-314. [DOI:10.34127/jrlab.v12i2.759]
38. Madadkar S, Noorian K. The effect of multimedia education on the family-centered approach of telephoning (tele nursing) on quality of life and self-efficacy of patients with myocardial infarction. Nurs Midwifery J 2021;19(3):181-92. [URL:]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb