دوره 22، شماره 6 - ( شهریور 1403 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 494-486 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR .UMSU.REC.1403.117


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighimoghadam Y, Abedi Z, Mohammadi F, Alinejad V. THE LEVEL OF NURSES' CLINICAL COMPETENCE WITH BACHELOR'S AND MASTER'S DEGREES WORKING IN URMIA HOSPITALS IN 2024. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (6) :486-494
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5233-fa.html
حقیقی مقدم یوسف، عابدی زهراالسادات، محمدی فرشاد، علینژاد وحید. بررسی میزان صلاحیت بالینی در کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (6) :486-494

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5233-fa.html


1- استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، abedizahrasadat@gmail.com
3- استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (226 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هدف از ارتقای مدارج علمی در دانشگاه/دانشکده‌های پرستاری، ارتقای صلاحیت بالینی پرستاران برای ارائه خدمات تخصصی است. بااین‌حال، یافته‌های متناقضی درباره میزان موفقیت سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی در ارتقای صلاحیت پرستاران وجود دارد. این مطالعه باهدف تعیین و مقایسه صلاحیت بالینی در کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403 انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 74 کارشناس و 74 کارشناس ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403 انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه صلاحیت بالینی لئو و همکاران (2009) جمع‌آوری شد و در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین هیچ‌کدام از متغیرهای کمی و کیفی در دو گروه کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری تفاوت معنی‌دار آماری وجود نداشت. میانگین نمره صلاحیت بالینی کارشناسان پرستاری 75/34 ± 76/137 و کارشناسان ارشد پرستاری 56/38 ± 95/153 بود. این اختلاف میانگین در همه ابعاد صلاحیت بالینی به‌جز بعد مراقبت بالینی معنی‌دار بود (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، بخشی از اهداف وزارت مربوطه در خصوص ارتقای صلاحیت بالینی کارشناسان ارشد پرستاری حاصل شده است. بااین‌حال، به دلیل متوسط بودن سطح صلاحیت و عدم وجود اختلاف معنی‌دار در مراقبت بالینی، پژوهشگر پیشنهاد می‌کند که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید بر غنی‌سازی آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد متمرکز شود، ازجمله انجام تحقیقات تطبیقی و بازنگری برنامه آموزشی با استفاده از مربیان متخصص.
 
متن کامل [PDF 407 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Toloei M, Faghihzadeh S, Sadooghi Asl A. The nurses' motivating factors in relation to patient training. Hayat 2006;12(2):43-51. [URL:]
2. Khashei S, Ziaeirad M. The Relationship Between Moral Intelligence and Clinical Competence of Nursing Students in The Internship Course. Nurs Midwifery J 2021;19(6):437-48. [URL:] [DOI:10.52547/unmf.19.6.437]
3. Hart A, Montague J. "The Constant State of Becoming": Power, Identity, and Discomfort on the Anti-Oppressive Learning Journey. J Psychol Issues Organ Cult 2015;5(4):39-52. [URL:] [DOI:10.1002/jpoc.21159]
4. Cassidy S. Interpretation of competence in student assessment. Nurs Stand 2009;23(18):39. [PMID: 19186632] [DOI:10.7748/ns2009.01.23.18.39.c6740 https://doi.org/10.7748/ns.23.18.39.s52]
5. Dehghani M, Hayavie Haghighi M, Salimi J, Khorami F. Culture of Patient Safety from Nurses' Perspective. Iran J Nurs 2015;28(93):42-54. [URL:] [DOI:10.29252/ijn.28.93.94.42]
6. Habibzadeh H, Ghorbanzadeh K, Khalkhali HR, Mohamadpor Y. The Relationship Between Nurses' Quality of Work Life and Their Clinical Competency. Nurs Midwifery J 2012;10(3):0-. [URL:]
7. Nakhaei M. Clinical Competence of Nurses: A Systematic Review Study. Q J Nurs Manag 2022;11(1):1-9. [URL:]
8. Hsu L-L, Hsieh S-I. Development and psychometric evaluation of the competency inventory for nursing students: A learning outcome perspective. Nurse Educ Today 2013;33(5):492-7. [PMID: 22727581] [DOI:10.1016/j.nedt.2012.05.028]
9. Bahreini M, Moattari M, Kaveh M, Ahmadi F. Self assessment of the clinical competence of nurses in a major educational hospital of Shiraz University of Medical Sciences. Pak J Med Sci 2022;8(1):28-36. [URL:] [DOI:10.29252/jmj.8.1.28]
10. Medical-surgical nursing Crriculum 2012. https://www.blurb.com/b/2888588-medical-surgical-nursing-curriculum-content [URL:]
11. Mirzabeygi G, Sanjari M, Salemi S, Babaei F, Kheradmand M. The Necessity for Specialty Education in Nursing MS Program: Viewpoints of the Faculty Members of School of Nursing and Midwifery in Iran. Iran J Med Educ 2009;9(3). [URL:]
12. Adib Hajbaghery M, Eshraghi Arani N. Assessing Nurses' Clinical Competence from Their Own Viewpoint and the Viewpoint of Head Nurses: A Descriptive Study. Iran J Nurs 2018;31(111):52-64. [URL:] [DOI:10.29252/ijn.31.111.52]
13. Faraji A, Karimi M, Azizi SM, Janatolmakan M, Khatony A. Evaluation of clinical competence and its related factors among ICU nurses in Kermanshah-Iran: A cross-sectional study. Int J Nurs Sci 2019;6(4):421-5. [PMID: 31728395] [DOI:10.1016/j.ijnss.2019.09.007] [PMCID: PMC6838869]
14. Mirlashari J, Qommi R, Nariman S, Bahrani N, Begjani J. Clinical Competence and Its Related Factors of Nurses in Neonatal Intensive Care Units. J Caring Sci 2016;5(4):317-24. [PMID: 28032076] [DOI:10.15171/jcs.2016.033] [PMCID: PMC5187552]
15. Fawaz MA, Hamdan-Mansour AM, Tassi A. Challenges facing nursing education in the advanced healthcare environment. Int J Afr Nurs Sci 2018;9:105-10. [URL:] [DOI:10.1016/j.ijans.2018.10.005]
16. Liu M, Yin L, Ma E, Lo S, Zeng L. Competency inventory for registered nurses in Macao: instrument validation. J Adv Nurs 2009;65(4):893-900. [PMID: 19228238] [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04936.x]
17. Ghasemi E, Janani L, Dehghan Nayeri N, Negarandeh R. Psychometric properties of Persian version of the Competency Inventory for Registered Nurse (CIRN). Iran J Nurs 2014;27(87):1-13. [URL:] [DOI:10.29252/ijn.27.87.1]
18. Kheirandish v, bahrami h, Tayebpur m, mohamadnejad f. Investigating The relationship between moral intelligence and clinical competence of nurses working in a teaching hospital of Dezful in 2021. Sci J Nurs Midwifery Paramed Fac 2022;8(1):50-64. [URL:]
19. Imani B, Vanaki Z, Mohamdkhan Kermanshahi S, Karampourian A. The correlation between nurses' clinical competency and emotional intelligence in nurses of health care units in hamadan university of medical sciences hospitals. Q J Nurs Manag 2018;7(3):27-34. [URL:]
20. Keshavarzi N, Nourian M, Oujian P, Alaee Karahroudi F. Clinical Competence and its Relationship with Job Stress Among Neonatal Intensive Care Unit Nurses: A Descriptive Study. Nurs Midwifery J 2021;19(7):527-38. [URL:] [DOI:10.52547/unmf.19.7.2]
21. Wangensteen S, Finnbakk E, Adolfsson A, Kristjansdottir G, Roodbol P, Ward H, et al. Postgraduate nurses' self-assessment of clinical competence and need for further training. A European cross-sectional survey. Nurse Educ Today 2018;62:101-6. [PMID: 29306748] [DOI:10.1016/j.nedt.2017.12.020]
22. Istomina N, Suominen T, Razbadauskas A, Martinkėnas A, Meretoja R, Leino-Kilpi H. Competence of nurses and factors associated with it. Medicina 2011;47(4):230-7. [PMID: 21829056] [DOI:10.3390/medicina47040033]
23. Blomberg AC, Lindwall L, Bisholt B. Operating theatre nurses' self-reported clinical competence in perioperative nursing: A mixed method study. Nurs Open 2019;6(4):1510-8. [PMID: 31660179] [DOI:10.1002/nop2.352] [PMCID: PMC6805706]
24. Park J-A, Kim B-J. Critical Thinking Disposition and Clinical Competence in General Hospital Nurses. J Korean Acad Nurs 2009;39(6):840-50. [PMID: 20071897] [DOI:10.4040/jkan.2009.39.6.840]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb