Rafiee F, SajadiHezaveh M. CONCEPT ANALYSIS OF TRANSITION FROM NURSING STUDENT TO CLINICAL NURSE: RODGERS’ EVOLUTIONARY CONCEPT ANALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (3)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-944-fa.html
چکیده: (10787 مشاهده)
تحلیل مفهوم گذر از دوره دانشجویی به پرستاری بالینی: رویکرد تکاملی راجرز دکتر فروغ رفیعی [1] ، محبوبه سجادی هزاوه [2] * تاریخ دریافت 02/12/1390 تاریخ پذیرش 08/02/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: گذر از دانشجویی به پرستاری بالینی با چالشهای فراوانی همراه است . مطالعه حاضر با هدف روشن ساختن مفهوم گذردر دانش آموختگان جدید پرستاری، درک وشناخت بیشتر ویژگیها، پیشایندها و پیامدهای آن در بافت پرستاری وتغییرات آن در طول زمان انجام یافته است. مواد و روش کار: در این مطالعه با رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز مقالات منتشر شده از سال 1999 تا سال 2010 مورد بررسی قرار گرفت. جستجو محدود به مقالات فول تکس و انگلیسی زبان بود. پس از انتخاب منابع دادهها ، جمع آوری و تحلیل دادهها انجام شد و اطلاعات مربوط به ویژگیها، پیشایند و پیامدهای مفهوم و همچنین واژههای جانشین و مرتبط خلاصه و کد بندی گردید. یافتهها: تحلیل مفهوم نشان داد که مفهوم گذر دارای پنج خصوصیت اساسی وجهانی است: فرایند، انفصال، درک فردی، آگاهی و الگوهای پاسخ انسانی. همچنین این مفهوم دارای پیامدهای مثبت ومنفی است. پیامدهای مثبت گذر در پرستاران تازه کار شامل مواردی از احساس توانمندی و قدرت تا افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و افزایش هزینه-اثربخشی میباشد. پیامدهای منفی گذر در پرستاران تازه کار مواردی از اضطراب، احساس جدایی و بیکفایتی تا نارضایتی شغلی، تضعیف روحیه، کاهش کیفیت مراقبت از بیماران و حتی گاهی ترک خدمت را در بر میگیرد. بحث و نتیجه گیری: مفهوم گذر چند بعدی و پیچیده بوده و طیفی از رفتارها و خصوصیات را در برمی گیرد. همچنین مفهوم گذر پویا بوده ودر طول زمان تغییر میکند. این تحلیل علاوه بر شناسایی خصوصیات مفهوم گذر، آغازی برای تحقیق و توسعه بیشتر این مفهوم و گسترش دانش پرستاری خواهد بود. کلید واژهها: گذر، دانشجوی پرستاری، پرستار بالینی دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره سوم، پی در پی 38، مردادو شهریور 1391، ص 388-376 آدرس مکاتبه: اراک، سردشت، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک تلفن: 4173524-0861 Email: sajadimahbobeh@yahoo. com [1] دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری [2] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری