Taghizadeh Afshar A, EjaZ H, MohaddeSi H. STUDY OF MENTAL HEALTH CONDITION IN NEWLY‑ARRIVED STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCEINCES IN 1379‑81. Nursing and Midwifery Journal 2003; 1 (1)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-136-fa.html
تقی زاده افشاری علی، اعجاز هاله، محدثی حمیده. بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی جدید در سالهای تحصیلی 81، 80، 79 دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1382; 1 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-136-fa.html
چکیده: (25273 مشاهده)
بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی جدید در سالهای تحصیلی 81، 80، 79 دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دکتر علی تقی زاده افشاری [1] - هاله اعجاز [2] - حمیده محدثی [3] فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی سال اول، شماره اول، زمستان 1382 چکیده مقدمه: سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کار آمدی هر جامعه ایفا میکند. با توجه به نقش دانشجویان در پویایی جامعه، بررسی بهداشت روانی دانشجویان همواره از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. مواد و روش ها: این مطالعه، به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی پذیرفته شدگان ورودی سالهای تحصیلی 81-79 دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام پذیرفته است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی ( g.h.q28 ) جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که 10% از کل دانشجویان ورودی 79، 13% از کل دانشجویان ورودی 80 و 9% از کل دانشجویان ورودی 81 مشکوک به اختلالاف روانی بودند که بصورت: اختلال در عملکرد، اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی در پاسخ دانشجویان به سئوالات مشاهده شد. از نظر سلامت روانی بین دانشجویان مجرد و متاهل، دانشجویان سهمیههای قبولی مختلف، تفاوت معنیداری وجود نداشته است اما بین دانشجویان بومی و غیر بومی و دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روانی تفاوت معنیداری مشاهده گردید. بحث و نتیجه گیری: لازم است ضمن ارزیابیهای روان شناختی و بالینی دانشجویان و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در زمینههای آموزشی، تحصیلی، آموزش مهارتهای ارتباطی، همانند روشهای حل مسائل و ... در جهت ارتقاء سطح سلامت روانی دانشجویان گامهای مثبتی برداشته شود. واژه های کلیدی: سلامت روانی، پرسشنامه سلامت عمومی، ( G.h.Q28 )، دانشجویان ورودی جدید [1] - دانشیار گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] - مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری