[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 9-18 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحلیل محتوی کیفی
دکتر احمد ایزدی1، محمد ترابی 2، دکتر پرخیده حسنی3، دکتر خدایار عشوندی4
1- استادیارگروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m.torabi@sbmu.ac.ir
3- استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، ایران
چکیده:   (2816 مشاهده)

  آسیب‌شناسی آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحلیل محتوی کیفی

    احمد ایزدی [1] ، محمد ترابی [2] *، پرخیده حسنی [3] ، خدایار عشوندی [4]

    تاریخ دریافت 7/10/1393 تاریخ پذیرش 10/12/1393 
  چکیده

  پیش‌زمینه و هدف: ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود جهت اصلاح نقاط ضعف می‌باشد و دانشجویان به‌عنوان دریافت‌کنندگان خدمات آموزشی بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزشی هستند . هدف از این مطالعه تحلیل مشکلات آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری است.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی است که در آن 14 دانشجوی پرستاری سال آخر با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گروه مدار، تجزیه‌وتحلیل انجام شد.

  یافته‌ها: با استفاده از تحلیل دست‌نوشته‌ها، تعداد قابل‌توجهی درون‌مایه اولیه و شش درون‌مایه اصلی که هر یک‌چند درون‌مایه فرعی داشتند، استخراج شد. نهایتاً شش درون‌مایه اصلی مشخص شد که عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی آموزشی، ارتباط بین فردی تیم درمان، عملکرد مربیان، امکانات آموزشی- رفاهی، ارزشیابی دانشجو و تجارب تحقیرآمیز.

  بحث و نتیجه‌گیری: تقویت حیطه‌های یادگیری بالینی مثل بازنگری طرح درس، به‌کارگیری مربیان توانمند و نظارت بیشتر بر فر ای‌اند آموزشی دانشجویان، ارتباطات حرفه‌ای با اعضاء تیم درمانی، تناسب محتوای برنامه آموزش بالینی و تبدیل بیمارستان‌های آموزشی به فضاهای مناسب آموزشی به‌منظور تحقق بیشتر اهداف آموزش بالینی دوره برای دانشجویان و رضایت حرفه‌ای آنان تلاش بیشتری به کاربندند .

  کلیدواژه‌ها: آموزش بالینی، پرستاری، تحقیق کیفی، تحلیل محتوی

 

  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پی‌درپی 66، فروردین 1394، ص 18-9

  

  آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران، تلفن: 02188655367


  [1] استادیارگروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، ایران

  [2] دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

  [3] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران

  [4] دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، ایران

  5 Harden

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، پرستاری، تحقیق کیفی، تحلیل محتوی
متن کامل [PDF 238 kb]   (752 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi A, Torabi M, Hasani P, oshvandi K. PATHOLOGY OF "CLINICAL EDUCATION" FROM PERSPECTIVE OF NURSING STUDENTS: A QUALITATIVE CONTENT ANALYSIS. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2015; 13 (1) :9-18
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1376-fa.html

ایزدی احمد، ترابی محمد، حسنی پرخیده، عشوندی خدایار. آسیب‌شناسی آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحلیل محتوی کیفی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1394; 13 (1) :9-18

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1376-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768