Izadi A, Torabi M, Hasani P, oshvandi K. PATHOLOGY OF "CLINICAL EDUCATION" FROM PERSPECTIVE OF NURSING STUDENTS: A QUALITATIVE CONTENT ANALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :9-18
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1376-fa.html
1- استادیارگروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m.torabi@sbmu.ac.ir
3- استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، ایران
چکیده: (7101 مشاهده)
آسیبشناسی آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحلیل محتوی کیفی احمد ایزدی [1] ، محمد ترابی [2] *، پرخیده حسنی [3] ، خدایار عشوندی [4] تاریخ دریافت 7/10/1393 تاریخ پذیرش 10/12/1393 چکیده پیشزمینه و هدف: ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود جهت اصلاح نقاط ضعف میباشد و دانشجویان بهعنوان دریافتکنندگان خدمات آموزشی بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزشی هستند . هدف از این مطالعه تحلیل مشکلات آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری است. مواد و روشها: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی است که در آن 14 دانشجوی پرستاری سال آخر با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گروه مدار، تجزیهوتحلیل انجام شد. یافتهها: با استفاده از تحلیل دستنوشتهها، تعداد قابلتوجهی درونمایه اولیه و شش درونمایه اصلی که هر یکچند درونمایه فرعی داشتند، استخراج شد. نهایتاً شش درونمایه اصلی مشخص شد که عبارتاند از: برنامهریزی آموزشی، ارتباط بین فردی تیم درمان، عملکرد مربیان، امکانات آموزشی- رفاهی، ارزشیابی دانشجو و تجارب تحقیرآمیز. بحث و نتیجهگیری: تقویت حیطههای یادگیری بالینی مثل بازنگری طرح درس، بهکارگیری مربیان توانمند و نظارت بیشتر بر فر ایاند آموزشی دانشجویان، ارتباطات حرفهای با اعضاء تیم درمانی، تناسب محتوای برنامه آموزش بالینی و تبدیل بیمارستانهای آموزشی به فضاهای مناسب آموزشی بهمنظور تحقق بیشتر اهداف آموزش بالینی دوره برای دانشجویان و رضایت حرفهای آنان تلاش بیشتری به کاربندند . کلیدواژهها: آموزش بالینی، پرستاری، تحقیق کیفی، تحلیل محتوی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پیدرپی 66، فروردین 1394، ص 18-9 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران، تلفن: 02188655367 [1] استادیارگروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، ایران [2] دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) [3] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران [4] دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، ایران 5 Harden
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری