دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1392 )                   جلد 11 شماره 12 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khari Arani M, Asayesh H, Aliakbarzadeh Arani Z, Zareh Sarvi A. COMPARING MENTAL HEALTH OF NORMAL STUDENT’S TEACHER WITH THE TEACHERS OF EXCEPTIONAL STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (12)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1750-fa.html
خاری آرانی مجید، آسایش حمید، علی اکبرزاده آرانی زهرا، زارع سروی علی. مقایسه سلامت روانی معلمان دانش‌آموزان عادی با معلمان دانش‌آموزان استثنایی. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (12)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1750-fa.html


چکیده:   (7645 مشاهده)
  مقایسه سلامت روانی معلمان دانش‌آموزان عادی با معلمان دانش‌آموزان استثنایی     مجید خاری آرانی [1] ، حمید آسایش [2] ، زهرا علی اکبرزاده آرانی [3] ٭ ، علی زارع سروی [4]     تاریخ دریافت 15/07/1392 تاریخ پذیرش 11/10/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر یافتن پاسخی برای این پرسش است‌ که آیا بین معلمان دانش‌آموزان عادی و معلمان دانش‌آموزان استثنایی از نظر سلامت روانی تفاوت وجود دارد یا خیر؟   مواد و روش‌ها: طرح تحقیق به روش علّی مقایسه‌ای است. آزمودنی‌های این پژوهش متشکل از 35 نفر از معلمان دانش‌آموزان استثنایی و 51 نفر از معلمان دانش‌آموزان عادی مدارس ابتدایی شهرستان زرین شهر اصفهان بودند که به‌طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار به ‌کار گرفته‌ شده یک مقیاس 28 سؤالی GHQ28 است.   یافته‌ها: یافته‌های آماری نشان داد که به‌طور کلی بین سلامت روانی معلمان دانش‌آموزان استثنایی و معلمان دانش‌آموزان عادی‌ تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0 P< ). همچنین نتایج موجود نشان می‌دهد که بین میانگین سلامت روانی معلمان مدارس دانش‌آموزان استثنایی بر اساس تحصیلات تفاوت وجود دارد به این معنا که F به‌دست آمده‌ در مورد تحصیلات و کل‌ آزمون در سطح (05/0 P< ) معنی‌دار است، اما از نظر سن و سوابق خدمتی تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها بدست نیامد.   بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که معلمان دانش‌آموزان استثنایی نسبت به معلمان دانش‌آموزان عادی از سلامت روانی برابری برخوردار هستند و در این میان هر چه سطح تحصیلات معلمان دانش‌آموزان استثنایی بیشتر شود وضعیت بهداشت روانی آن‌ها نیز بهبود می‌یابد.   کلید واژه‌ها : سلامت روانی، معلمان دانش‌آموزان استثنایی، معلمان دانش‌آموزان عادی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دوازدهم ، پی در پی53، اسفند 1392، ص 960-955     آدرس مکاتبه: قم، خیابان شهید لواسانی، مجتمع آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پیراپزشکی، تلفن: 09137295893   Email: zaliakbarzade@muq.ac.ir   [1] کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استان قم   [2] عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پیراپزشکی، قم، ایران   [3] عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پیراپزشکی، قم، ایران (نویسنده مسئول)   [4] کارشناس روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش کاشان
متن کامل [PDF 126 kb]   (4581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb