دوره 20، شماره 5 - ( مرداد 1401 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 407-398 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران و دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش پزشکی مجازی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران . مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ( نویسنده مسئول) ، nasiriani@gmail.com
چکیده:   (887 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آموزش بالینی یکی از اجزاء اساسی برنامه درسی رشته پرستاری است. روشن کردن نقش و مسئولیت‌های حرفه‌ای دانشجویان پرستاری از راهکارهای توسعه آموزش بالینی است که با ارتقاء عملکرد دانشجویان و تضمین حیات حرفه‌ای پرستاری، ارائه مراقبت با کیفیت و ایمن را به دنبال خواهد شد. این مطالعه باهدف تعیین مسئولیت‌های حرفه‌ای دانشجویان پرستاری در فرآیند آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع دلفی تعدیل یافته است که طی دو راند صورت گرفت. مشارکت‌کنندگان 30 نفر از مدرسان رشته پرستاری بودند که به‌صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل یک پرسشنامه بود. تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی و آنالیز محتوی و به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 17 صورت گرفت.
یافته‌ها: بر اساس داده‌ها، مسئولیت حرفه‌ای دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی دارای شش طبقه بود شامل: انجام وظایف آموزشی با هشت مؤلفه، مراقبت کل‌نگر بیمار با چهار مؤلفه، ارتباط، تعامل و تبادل اطلاعات با شش مؤلفه، کسب شایستگی حرفه‌ای با شش مؤلفه، تقویت توانمندی‌های فردی با پنج مؤلفه و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای با هشت مؤلفه است.
بحث و نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری برای یادگیری اثربخش در محیط بالینی لازم است از مسئولیت‌های حرفه‌ای خود آگاه باشند، چراکه شناخت و درک مسئولیت‌های حرفه‌ای می‌تواند ضمن تسهیل فرآیند آموزش، منجر به ارائه مراقبت ایمن و باکیفیت به مددجویان و ارتقاء فردی دانشجو و حرفه پرستاری گردد. همچنین می‌تواند زمینه‌ساز ارزیابی دانشجویان توسط مربیان و توسعه مداخلات مناسب برای ارتقاء مسئولیت حرفه‌ای دانشجویان شود.
متن کامل [PDF 436 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.