دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1391 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikbakht Nasrabadi A, Latifi M, Javaherzade N. Nursing Students’ Experiences of Clinical Learning in Emergency Ward: A Qualitative Study. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1018-fa.html
نیکبخت نصرآبادی علیرضا، لطیفی معصومه، جواهرزاده نیلوفر. تجارب دانشجویان پرستاری از کارورزی در عرصه اورژانس: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (4)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1018-fa.html


چکیده:   (10350 مشاهده)
  تجارب دانشجویان پرستاری از کارورزی در عرصه اورژانس: یک مطالعه کیفی     دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی [1] ، معصومه لطیفی [2] * ، نیلوفر جواهرزاده [3]     تاریخ دریافت 25/11/1390 تاریخ پذیرش 30/02/1391     چکیده   پیش زمینه و هدف: دوره‌های کارآموزی و کارورزی در شکل دهی مهارت‌های اساسی و توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان پرستاری نقش اساسی دارد. هرچه کارآموزی در بخش‌های عادی مهم باشد، اهمیت آن در بخش اورژانس دو چندان است. هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان پرستاری پیرامون کارورزی آنان در بخش‌های اورژانس است.   مواد و روش کار: این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل محتوایی از نوع قراردادی است که 12 دانشجوی پرستاری در آن شرکت داشتند. کلیه تجارب دانشجویان پس از جمع آوری به طریق مصاحبه و روایت‌های مکتوب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها: با استفاده از تحلیل دست نوشته‌ها، تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه استحصال گردید که نهایتاً در 5 درون مایه اصلی شامل: فرصتی برای کسب مهارت‌های بالینی، اعتماد فرصت‌طلبانه یک طرفه از پرسنل به دانشجویان، ارتقاء اعتماد به نفس همراه با استرس‌های مداوم، تجربه آموزش در محیطی آشفته و تجربه پارادوکس در واقعیت‌های آموزشی خلاصه گردید.   بحث و نتیجه گیری: با اینکه از مجموع نظرات چنین منعکس می‌شود که نقاط قوت بارزی در کارورزی در عرصه بخش‌های اورژانس وجود دارد، نقاط ضعفی هم وجود دارد که بیشتر آن‌ها با تدابیری چون توجیه بیشتر دانشجویان و پرسنل اورژانس، به‌کارگیری مربیان توانمند و نظارت بیشتر بر فرایند آموزشی دانشجویان قابل اصلاح است.   کلید واژه‌ها: تجارب دانشجویان، بخش اورژانس، تحقیق کیفی، تحلیل محتوی     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره چهارم، پی در پی 39، مهر و آبان 1391، ص 579-572     آدرس مکاتبه: ساوه، میدان فلسطین، دانشکده پرستاری و مامایی ساوه؛ تلفن: 2240530-0255 و 09126624210   Email: mlatifi@razi.tums.ac.ir     مهارت‌های اساسی و توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان پرستاری نقش اساسی دارد (3).   یکی از بخش‌های مهم کارآموزی دانشجویان پرستاری کار بالینی و آموزش در بخش‌های اورژانس می‌باشد. اصولاً هرچه کارآموزی در بخش‌های عادی مهم باشد، اهمیت آن در بخش‌های اورژانس دو چندان است. اورژانس و بخش فوریت‌های پزشکی، که وظیفه امداد رسانی و درمان سریع و همه جانبه کلیه بیماران اورژانسی، مصدومین حوادث و سوانح را به عهده دارد، یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بیمارستان‌ها می‌باشد (4).   مقدمه آموزش پرستاری، زیربنایی برای تأمین نیروی انسانی کارآمد به منظور رفع نیاز جامعه است (1). نیمی از جنبه‌های مهم و حساس در شکل دهی توانمندی حرفه‌ای پرستاری، آموزش بالینی است. تقریبا" 50 درصد زمان صرف شده در مدارس پرستاری، صرف آموزش در زمینه‌های بالینی می‌شود (2). دوره‌های کارآموزی و کارورزی به عنوان اصلی‌ترین بخش آموزش بالینی در شکل دهی   [1] دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی علوم دانشگاه پزشکی تهران   [2] کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول)   [3] کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
متن کامل [PDF 215 kb]   (2256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb