Rajabipoor Meybodi A R, Farid D, Rajabipoor Meybodi T. EVALUATION OF REMEDIAL SERVICES QUALITY OF HOSPITALS BY USING SERVQUAL SCALE (CASE STUDY: EDUCATING HOSPITALS DEPENDENCE TO MEDICINE UNIVERSITY OF YAZD). Nursing and Midwifery Journal 2009; 7 (4)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-113-fa.html
رجبی پور میبدی علیرضا، فرید داریوش، رجبی پور میبدی طیبه. بررسی رضایتمندی بیماران از سطح کیفیت خدمات درمانی بر مبنای مقیاس کیفیت درمانی. مجله پرستاری و مامایی. 1388; 7 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-113-fa.html
چکیده: (17301 مشاهده)
بررسی رضایتمندی بیماران از سطح کیفیت خدمات درمانی بر مبنای مقیاس کیفیت درمانی
علیرضا رجبی پور میبدی ، داریوش فرید ، طیبه رجبی پور میبدی
تاریخ دریافت: 25/5/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88
چکیده
پیش زمینه و هدف: بیمار در بیمارستان محور اصلی است و همه خدمات بیمارستانی برای او انجام میشود. رضایت او نشاندهنده انجام صحیح خدمات بوده و این رضایت نمیتواند صرفاً از تکنولوژی بالا بدست آید، بلکه بیشتر ناشی از رفتار پرسنل و عملکرد آنهاست. ارزشیابی اخیر بدلیل رقابتهای درمانی بیمارستانها و پذیرش بیمار در جهت کاهش هزینههای درمانی بیمارستانها و بالطبع افزایش درآمد، در سالهای اخیر رونق بیشتری یافته است.
در این مقاله عوامل موثر بر جلب رضایت بیماران در بیمارستانهای آموزشی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و میزان رضایتمندی آنها از این عوامل شناسایی و اندازهگیری شده است.
مواد و روش ها: در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه بیماران در بیمارستانهای آموزشی تابعه دانشگاه شهید صدوقی یزد و بالغ بر 150 نفر است. فن مورد استفاده برای اندازهگیری کیفیت خدمات بیمارستان های آموزشی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز فن کیفیت خدمات (سروکوال) بوده است. به این منظور از پرسش نامه خاص این فن نیز بهره برده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که بین اهمیت عوامل محسوس، قابلیت اعتماد و اطمینان، واکنش پذیری (پاسخگو بودن) و همدلی در یک بیمارستان معتبر از نظر بیماران و رضایت مندی آنها از همین عوامل تفاوت وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نتایج حاصل از پژوهش این گونه می توان ارزیابی نمود که میزان رضایت بیماران از سطح کیفیت خدمات بیمارستان های مورد مطالعه پایین از سطح مورد انتظار آنان بوده است.
کلید واژه ها: بیمار، رضایت، پاسخگو بودن
فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم شماره چهارم، ص 232-224، زمستان 1388
آدرس مکاتبه: یزد میبد، خیابان قاضی میر حسین، محله علی آباد، جنب مدرسه موسی زاده پلاک 87 تلفن: 09132752933
Email: Alireza.Rajabipoor@gmail.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری