Bagherieh F, Hemmati Maslakpak M, Khalkhali H R. THE EFFECT OF PEER MENTORING PROGRAM PERFORMANCE ON CLINICAL FUNCTION IN SECOND SEMESTER NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 10 (6)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1159-fa.html
چکیده: (8772 مشاهده)
فرزانه باقریه [1] ، دکتر معصومه همتی مسلک پاک [2] * ، دکتر حمیدرضا خلخالی [3] تاریخ دریافت: 12/06/1391 تاریخ پذیرش: 09/09/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی یک بخش اساسی و مهم در آموزش پرستاری میباشد. آموزش بر اساس شیوه پییرمنتورینگ میتواند یک وسیله کمکی مفید در آموزش مهارتهای بالینی باشد . هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای برنامه پییرمنتورینگ بر عملکرد بالینی دانشجویان ترم دوم پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه بود. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21) و مداخله (23) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله علاوه بر آموزش مرسوم تحت آموزش بالینی بر اساس شیوه پییرمنتورینگ قرار گرفتند، به طوری که به ازای هر 5-4 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان پییرمنتور نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. عملکرد بالینی دانشجویان قبل و بعد از آموزش با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری خی دو، تی مستقل، من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد بالینی در دانشجویان گروه مداخله که بر اساس پییرمنتورینگ آموزش دیده بودند به طور معنی داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0 P= ). در مقایسه دو گروه، تفاضل میانگین نمرات عملکرد بالینی دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنادار آماری بود (001/0 P= ). بحث و نتیجه گیری: آموزش بر اساس شیوه پییرمنتورینگ بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری میشود. بنابراین پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود. کلید واژهها: برنامه پییرمنتورینگ، عملکرد بالینی، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد. دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره ششم، پی در پی 41، بهمن و اسفند1391، ص 757-749 آدرس مکاتبه : دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران، تلفن: 2754961-0441 Email: Hemmati_m@umsu.ac.ir [1] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [2] ا ستادیار گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، (نویسنده مسئول) [3] ا ستادیار گروه آمار حیاتی دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری