Feizipour H, Zeinali A. THE EFFECT OF TEACHING THE LEARNING AND STUDYING STRATEGIES ON UNSUCCESSFUL COLLEGE STUDENTS’ DEVELOPMENT IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (1)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1208-fa.html
فیضی پور هایده، زینالی احد. تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه (راهبردهای فراشناختی) بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان ناموفق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (1390). مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1208-fa.html
چکیده: (8330 مشاهده)
هایده فیضی پور [1] ، دکتر احد زینالی [2] * تاریخ دریافت 26/09/1391 تاریخ پذیرش 02/11/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: افت تحصیلی در دانشگاهها به عنوان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی مطرح میباشد و نیاز به راهکارهای مداخلهای ضرورت پیدا کرده است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دچار افت تحصیلی انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 28 نفر از دانشجویان مشروطی که به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون بر اساس میانگین نمرات دانشجویان در طول دو ترم تحصیلی قبل و بعد از مداخله مورد مطالعه قرار گرفتند. تک تک افراد گروه آزمایش در طول 8 جلسه یک و نیم ساعتی به صورت فردی، تحت آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه و مصاحبه فردی قرار گرفتند؛ در صورتی که برای گروه کنترل هیچ مداخلهای در این زمینه انجام نشد. تفاوت میانگین نمرات امتحانات پایان ترم در دو نیمسال تحصیلی هر دو گروه با استفاده از آزمون تی و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمرات گروه آزمایش در پیش آزمون 03/11 بود که پس از مداخله آموزشی به 14/14 افزایش یافت در صورتی که میانگین گروه کنترل در پیش آزمون 94/10 بود که در پس آزمون به 82/10 کاهش یافت. بر اساس یافتههای بدست آمده بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده شد(00/0 P< ). همچنین درصد افت تحصیلی در دانشجویان پسر به طور معنیداری، بیشتر از دانشجویان دختر میباشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه، تاثیر مثبتی بر پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دارد و میتوان به عنوان یک راهکار آموزشی در طول دوران تحصیلی و به ویژه از اولین ترم از آن استفاده کرد. همچنین در رابطه با تفاوت معنیدار بین درصد افت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر، نیاز به مطالعه بیشتری وجود دارد. کلید واژهها: راهبردهای یادگیری و مطالعه، راهبردهای فراشناختی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان ناموفق مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول، پی در پی 42، فروردین 1392، ص 6-1 آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ تلفن: 2231965-0441 Email: ahadzeinali@gmail.com [1] کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] دکترای تخصصی فیزیک هسته ای، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری