دوره 11، شماره 1 - ( فروردین 1392 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Maslakpak M, Baghaie R, Yosefi M, GHavami H. INVESTIGATES COMPLAINTS INCOMING TO THE MEDICAL COUNCIL OF WEST AZARBAIJAN PROVINCE DURING 1385 TO 1389. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1210-fa.html
همتی مسلک پاک معصومه، بقایی رحیم، یوسفی مهدی، قوامی هاله. بررسی پرونده‌ی شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی استان آذربایجان غربی طی سال‌های 1385 تا 1389. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (1)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1210-fa.html


چکیده:   (7789 مشاهده)
  بررسی پرونده‌ی شکایات وارده به سازمان نظام پزشکی استان آذربایجان غربی طی سال‌های 1385 تا 1389     دکتر معصومه همتی مسلک پاک [1] ، دکتر رحیم بقایی [2] ، مهدی یوسفی [3] ، هاله قوامی [4] *     تاریخ دریافت 19/09/1391 تاریخ پذیرش 30/11/1391     چکیده   پیش زمینه و هدف: افزایش شکایت از تیم پزشکی و کادر درمانی و نیز افزایش اقدامات درمانی پرخطر در سال‌های اخیر، مهم‌ترین ضرورت اجرای این مطالعه بود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شکایات وارده از پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، پرستاران و ماماها به سازمان نظام پزشکی استان آذربایجان غربی در سال‌های 1385 تا 1389 از جهت تعداد، پراکندگی و علل طرح شکایت است.   مواد و روش کار : در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، تمام پرونده‌های ارجاعی به سازمان نظام پزشکی شهر ارومیه در فاصله سال‌های 1385 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده‌ها فرم حاوی اطلاعات مورد نظر بود که توسط یک نفر کارشناس سازمان نظام پزشکی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: در مجموع این پنج سال، 359 شکایت از تیم پزشکی و کادر درمانی طرح شده بود. تعداد شکایت از 37 پرونده در سال 1385 به 129 پرونده در سال 1389 افزایش یافته بود. رای صادره به اکثریت (8/78 درصد) پرونده‌ها، تبرئه و منع تعقیب بود.   بحث و نتیجه گیری: بیشتر تیم پزشکی و کادر درمانی استان آذربایجان غربی که از آنان شکایت شده بود، از نظر کارشناسان نظام پزشکی قصوری مرتکب نشده و تبرئه شده بودند. رفتار مبتنی بر تعهدات حرفه‌ای تیم پزشکی و کادر درمانی در برابر بیمار می‌تواند مانع وقوع بخش عمده‌ای از شکایات‌ها شود.   کلید واژه‌ها: شکایت، حقوق بیمار، خطاهای تیم پزشکی، سازمان نظام پزشکی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول، پی در پی 42، فروردین 1392، ص 13-7     آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ تلفن: 2754961-0441   Email: haleh_ghavami@yahoo.co.uk   [1] دکترای آموزش پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] دکترای مدیریت نیروی انسانی در پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [3] دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه   [4] کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه (نویسنده مسئول)
متن کامل [PDF 125 kb]   (3102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb