Habibzade H, Kazemi N, Mhammadpr Y, Khalkhali H R. THE EFFECT OF PORTFOLIO EDUCATIONAL PLAN ON THE PERCEPTION OF NURSING STUDENTS IN A CLINICAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT: BASED ON DREEM MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (1)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1211-fa.html
حبیب زاده حسین، کاظمی نرجس، محمدپور یوسف، خلخالی حمیدرضا. تأثیر اجرای الگوی آموزشی بر مبنای پورت فولیو در ادراکات دانشجویان پرستاری از محیط آموزشی بالینی. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1211-fa.html
چکیده: (8297 مشاهده)
تأثیر اجرای الگوی آموزشی بر مبنای پورت فولیو در ادراکات دانشجویان پرستاری از محیط آموزشی بالینی دکتر حسین حبیب زاده [1] ٭ ، نرجس کاظمی [2] ، یوسف محمدپور [3] ، دکتر حمیدرضا خلخالی [4] تاریخ دریافت 09/09/1391 تاریخ پذیرش 25/11/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی فرآیندی پیچیده است که در آن عوامل گوناگونی نقش دارند . استفاده از پورت فولیو به عنوان روش آموزشی ارزشیابی نوین در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری میتواند در درک آنان از محیطهای بالینی موثر باشد. هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش به شیوه پورت فولیو با روش مرسوم بر درک دانشجویان از محیط آموزش بالینی در ترم چهار پرستاری دانشکده پرستاری مامایی ارومیه بود. مواد و روش کار: این پژوهش نیمه تجربی، بر روی 37 نفر از دانشجویان ترم چهار پرستاری انجام شد. دانشجویان به دو گروه کنترل(آموزش به روش مرسوم) و گروه مداخله(آموزش به روش پورت فولیو) تقسیم شدند. برای سنجش درک دانشجویان از محیط یادگیری بالینی از پرسشنامه استاندارد دریم و با مختصری تغییرات منطبق با فرهنگ دانشگاهی ایران در بخش قلب استفاده گردید. پرسشنامه دریم حاوی 50 سؤال در پنج حیطه یادگیری، اساتید، درک دانشجو از توانایی فردی، فضای آموزشی و درک از شرایط اجتماعی فردی میباشد. دادههای حاصل توسط نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای آماری کای دو، تی مستقل، من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که در آموزش به شیوه پورت فولیو درک دانشجویان از محیط آموزش بالینی بیشتر از گروه کنترل که تحت آموزش با روش مرسوم بودند میباشد، و نتایج از نظر آماری من ویتنی معنیدار بود(001/0 P< ). در مقایسه دو گروه، میانگین تفاضل امتیاز درک در دو گروه پس از مداخله دارای تفاوت معنیدار آماری بود(001/0 P< ). بحث و نتیجه گیری: با توجه به امتیاز کسب شده در گروه مداخله که وضعیت مطلوب را نشان میدهد به نظر میرسد استفاده از روشهای نوین آموزش از جمله پورت فولیو سبب برآورده شدن انتظارات دانشجویان از محیطهای بالینی میشود. کلید واژهها: مدل دریم، محیط آموزش بالینی، پورت فولیو مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول، پی در پی 42، فروردین 1392، ص 21-14 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ تلفن : 2754961-0441 Email: Habibz_h@yahoo.com این مقاله به عنوان original research article حاصل از پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد میباشد . [1] استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول) [2] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی ارومیه [3] دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] دکترای آمار حیاتی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری