چکیده: (6657 مشاهده)
تأثیر گروههای روانی آموزشی برای مراقبتکنندگان بیماران اسکیزوفرنی بر علایم روانی بیماران مریم شایگان [1] ٭، دکتر فرخنده شریف [2] تاریخ دریافت 01/09/1391 تاریخ پذیرش 23/11/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: اسکیزوفرنی یکی از اختلالات پیچیده روان پزشکی میباشد که علاوه بر درگیری فرد، خانواده مددجو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر گروههای روانی آموزشی برای مراقبت کننده اصلی بیمار بر علایم روانی بیماران اسکیزوفرنی بود. مواد و روش کار : این مطالعه از نوع مداخلهای بوده است که در آن 70 نفر بیمار اسکیزوفرنی به همراه مراقبت کننده اصلی خود به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند (هر گروه 35 نفر). پس از آن 35 خانواده گروه آزمایش به مدت 5 هفته در 10 جلسه آموزشی یک ساعت و نیم شرکت کردند و 35 خانواده گروه کنترل مراقبتهای روتین را دریافت نمودند. بیماران دو گروه، از نظر وضعیت روانی، قبل از مداخله، بلافاصله پس از پایان مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله توسط مقیاس مختصر روان پزشکی BPRS بررسی و دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتهها، وضعیت روانی بیماران دو گروه قبل از انجام مداخلات از نظر آماری تفاوت معنیداری نداشت، این در حالی است که بلافاصله پس از پایان مداخلات و یک ماه پس از آن تفاوت معنیداری از نظر وضعیت روانی بیماران دو گروه ایجاد شد. بحث و نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان دادند که گروههای روانی آموزشی برای خانواده بیماران اسکیزوفرنی بر بهبود علایم روانی این بیماران موثر است. کلید واژهها: اسکیزوفرنی، علایم روانی، گروههای روانی آموزشی، مراقبت کننده اصلی بیمار مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دوم، پی در پی 43، اردیبهشت 1392، 153-147 آدرس مکاتبه: دانشگاه گوتینگن آلمان ؛ تلفن: 15789253138-0049 Email: maryam.shaygan@stud.uni-goettingen.de [1] دانشجوی دکتری روان درمانی، دانشگاه گوتینگن آلمان(نویسنده مسئول) [2] استاد، گروه روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری