Orujlu S, Hemmati Maslak Pak M, KHalkhali H R. THE EFFECT OF PROBLEM SOLVING EDUCATION IN FOURTH-YEAR NURSING STUDENTS’ VIEWS OF SUCCESS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (3)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1268-fa.html
چکیده: (9410 مشاهده)
تأثیر آموزش حل مسئله بر دیدگاه دانشجویان سال چهارم پرستاری از موفقیت سمیرا اروجلو [1] ، دکتر معصومه همتی مسلک پاک [2] * ، دکتر حمیدرضا خلخالی [3] تاریخ دریافت 01/11/1391 تاریخ پذیرش 19/01/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: مهارتهای حل مسئله در برنامههای آموزشی دانشجویان به صورت مدون و سازمان یافته آموزش داده نمیشود. از طرفی، لزوم ارزیابی موفقیت دانشجویان و ارتقاء آن نیز نکتهای است که باید مورد توجه واقع شود. در همین راستا، این پژوهش به منظور تعیین تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر دیدگاه دانشجویان سال چهارم پرستاری از موفقیت در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 50 نفر دانشجوی پرستاری سال چهارم مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشجویان ترم 7 به عنوان گروه مداخله و دانشجویان ترم 8 به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند و پرسشنامه دیدگاه فرد از موفقیت- ارتقاء را تکمیل کردند. دانشجویان گروه مداخله در سه گروه کوچک در کلاسهای آموزش حل مسئله به مدت شش جلسه دو ساعته شرکت نمودند. یک ماه بعد از این دوره آموزشی، موفقیت دانشجویان هر دو گروه مداخله و کنترل مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری کای دو، تی مستقل و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات دیدگاه دانشجویان از موفقیت در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش حل مسئله تفاوت آماری معنیداری دارد. در حالی که در گروه کنترل، اختلاف معنیدار نبود. آزمون من ویتنی، اختلاف معنیداری را بین تفاضل میانگین نمرات دیدگاه دانشجویان از موفقیت قبل و بعد از آموزش حل مسئله بین دو گروه نشان داد. بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش روش حل مسئله موجب بهبود دیدگاه دانشجویان از موفقیت میشود. بنابراین، وارد کردن برنامه آموزش حل مسئله در برنامههای آموزش عالی و به ویژه آزمودن تأثیر برنامههای دراز مدت آموزش حل مسئله بر دیدگاه دانشجویان از موفقیت قابل توصیه است. کلید واژهها: آموزش حل مسئله، موفقیت، دیدگاه، دانشجویان پرستاری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره سوم، پی در پی 44، خرداد 1392، ص 218-212 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ تلفن: 2754961-0441 Email: Hemmati_m@umsu.ac.ir [1] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [2] ا ستادیار گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [3] ا ستادیار گروه آمار حیاتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری