JalaliAria K, AshrafRezai N, Asayesh H, Bathaei A, Shariati A R, Badeleh M T. THE EFFECT OF ANXIETY MANAGEMENT SKILLS ON ANXIETY IN ADOLESCENT. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (4)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1313-fa.html
جلالی آریا کتایون، اشرف رضایی نیره، آسایش حمید، بطحائی احمد، شریعتی علیرضا، بادله محمد تقی. تأثیر آموزش مهارتهای مقابله با اضطراب بر میزان اضطراب دختران نوجوان. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1313-fa.html
چکیده: (9000 مشاهده)
تأثیر آموزش مهارتهای مقابله با اضطراب بر میزان اضطراب دختران نوجوان کتایون جلالی آریا [1] ، نیره اشرف رضایی [2] ، حمید آسایش [3] * ، سید احمد بطحائی [4] ، علیرضا شریعتی [5] ، محمد تقی بادله [6] تاریخ دریافت 25/12/1391 تاریخ پذیرش 15/02/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: نوجوانی دورهای بحرانی از زندگی است که تغییرات فراوانی در آن رخ میدهد و اضطراب یکی از شایعترین مشکلات این دوران است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای مقابله با اضطراب بر اضطراب دختران نوجوان شهر گرگان انجام شده است. مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی تعداد 60 دانش آموز دختر به روش نمونه-گیری آسان از یکی از دبیرستانهای شهر گرگان انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامههای دموگرافیک و اضطراب اسپیل برگر توسط دانش آموزان تکمیل شد و در مرحله بعد نمونهها بر حسب شرایط ورود به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله کلاسهای آموزشی مقابله با اضطراب تشکیل گردید. برای مقایسه میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از برنامه آموزشی از آزمون تی زوجی و برای مقایسه دو گروه با یکدیگر از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها: بعد از اتمام مداخله آموزشی میانگین نمره اضطراب دانش آموزان ، در مقایسه با ارزیابی اولیه، کاهش معناداری را نشان داد(001/0 > P ). میانگین قبل و بعد نمره اضطراب در گروه کنترل اختلاف معنیداری را نشان نداد. بحث و نتیجهگیری: کسب مهارتهای مقابله با اضطراب میتواند باعث کاهش اضطراب در دختران نوجوان گردد لذا میتواند با افزایش سلامت روانی، آنها را در مقابله با بسیاری از مشکلات اجتماعی توانمند سازد. کلید واژهها: اضطراب، دختر نوجوان، مهارت مقابلهای مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره چهارم، پی در پی 45، تیر 1392، ص 274-269 آدرس مکاتبه: قم، خیابان شهید لواسانی، مجتمع آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پیراپزشکی، تلفن: 09127157538 Email : asayeshpsy@gmail. com این پژوهش با شناسه IRCT201204189507NI در مرکز ثبت کار آزماییهای بالینی ایران ثبت شده است. [1] کارشناس ارشد مامایی، مربی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده پرستاری و مامایی گرگان [2] کارشناس مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم (نویسنده مسئول) [4] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم [5] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده پرستاری و مامایی گرگان 6 کارشناس ارشد بیهوشی، کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مربی گروه دروس عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری