Baghaei R, Zareie F, Rasouli D, Sheykhi N. EVALUATION OF NURSING STUDENT’S PERCEPTION TOWARD THE USE OF AUDIENCE RESPONSE SYSTEMS (ARS) IN THE CLASSROOM TEACHING PROCESS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (4)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1318-fa.html
چکیده: (8730 مشاهده)
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به کاربرد سیستم پاسخ مخاطب در فرآیند آموزش کلاسی رحیم بقایی [1] * ، فرزاد زارعی [2] ، داود رسولی [3] ، ناصر شیخی [4] تاریخ دریافت 15/01/1392 تاریخ پذیرش 12/03/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: بهکارگیری روشهای نوین یادگیری فعال در دانشکدههای پرستاری جهت بهبود روند آموزشی امری ضروری است. استفاده از سیستم پاسخ مخاطب به عنوان یکی از این روشها میتواند جهت ارتقاء مؤلفههای آموزش و در راستای یادگیری هرچه بهتر دانشجویان به کارگرفته شود. هدف از این مطالعه ارزیابی دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به کاربرد سیستم پاسخ مخاطب در فرآیند آموزش کلاسی است. مواد و روشها: این پژوهش به صورت مداخلهای نیمه تجربی بوده که در طی جلسات آموزشی یک دوره برای 44 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1391، از سیستم پاسخ مخاطب بهعنوان یک فن یادگیری فعال استفاده شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، 14 گویه با مقیاس لیکرت و دو سؤال بازپاسخ جهت ارزیابی دیدگاه دانشجویان از نقاط قوت و ضعف این سیستم جمع آوری گردید و در نهایت به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمونهای توصیفی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اکثریت دانشجویان درک مثبتی از بهکارگیری سیستم پاسخ مخاطب در طی سخنرانی داشتند. 5/79درصد از دانشجویان این سیستم را در بهبود یادگیری، 2/68درصد در کمک به شناسایی نقاط ضعف و قوت، 4/86درصد در اندازهگیری میزان درک از محتوای کلاس، 6/88درصد در لذتبخش نمودن تجربه یادگیری و2/93درصد در کمک به تمرکز و فهم مطالب مهم و کلیدی، مؤثر ارزیابی نمودند. در سؤالات بازپاسخ نیز بهبود یادگیری به عنوان مهمترین نقطه قوت و احتمال تقلب به عنوان مهمترین نقطه ضعف سیستم مورد اشاره قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: دانشجویان دیدگاه مثبتی از کاربرد سیستم پاسخ مخاطب در طی فرایند آموزش دارند و این نتایج میتواند در زمینه استفاده هرچه بیشتر از تکنیکهای یادگیری فعال در آموزش پرستاری یاری رسان باشد. کلید واژهها : فرآیند آموزش، دیدگاه دانشجویان پرستاری، سیستم پاسخ مخاطب مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره چهارم، پی در پی 45، تیر 1392، ص 315-309 آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن: 2754961 - 0441 Email : rbaghaei2001@yahoo.com این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری است [1] استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [2] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، مربی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [4] کارشناسی ارشد آمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 5 Active Learning
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری