چکیده: (9787 مشاهده)
بررسی صلاحیتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی ارومیه یوسف محمدپور [1] ٭ ، نرجس کاظمی [2] ، دکتر محمود عباسی [3] ، احسان شمس [4] تاریخ دریافت 08/02/1392 تاریخ پذیرش 11/04/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: مراقبت اخلاقی در انجام خدمات پرستاران بسیار اهمیت دارد و صلاحیت اخلاق حرفهای در پرستاری به معنی انجام مراقبتهای پرستاری براساس موازین اخلاق زیستی است. اما تا به حال در زمینه مراقبت اخلاقی و صلاحیتهای اخلاقی در دانشجویان پرستاری سؤالات مهمی بدون پاسخ مانده است. به نظر میرسد دانش اخلاق پرستاری برای دستیابی به این مهم نیازمند بررسیها و تلاش بیشتری در زمینه آموزش این مهم است. در این مقاله سعی شده است تا اهمیت و وضعیت آموزش صلاحیتهای اخلاق پرستاری و موانع کسب آن در دانشجویان پرستاری بررسی گردد تا از این طریق چالشها و ضرورتهای آموزش مراقبتهای اخلاقی در ارتقای صلاحیتهای اخلاقی پرستاران آینده مشخص و زمینهای برای مطالعات بیشتر در این زمینه فراهم شود. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه از نوع کیفی بود. 35 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی ارومیه در پژوهش شرکت داشتند. مصاحبهها توسط آنالیز محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش پس از آنالیز در چهار حیطه دسته بندی شدند که شامل: محیط بالینی، برنامه درسی، داشتن صلاحیت علمی اساتید در زمینه دانش اخلاق حرفهای، انگیزه و علاقهمندی دانشجویان به حرفه پرستاری. بحث و نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که در توسعه صلاحیتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری هم زمینهها و هم افراد موثر میباشند. بنابراین موانع کسب صلاحیت اخلاقی را باید در ابعاد مختلفی جستجو نمود. کلید واژهها: صلاحیت ، صلاحیت اخلاقی، اخلاق پرستاری، دانشجویان پرستاری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره ششم، پی در پی 47، شهریور 1392، ص 403-398 آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن: 2754961 - 0441 Email: Mohammadpour_y@umsu. ac. ir [1] عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی (نویسنده مسئول) [2] کارشناس ارشد آموزش پرستاری [3] استاد تمام اخلاق پزشکی، عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران [4] دانشجوی دکتری تخصصی اخلاق پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری