چکیده: (7905 مشاهده)
تجارب پرستاران از فرآیند گزارشدهی خطا: یافتههای یک مطالعه کیفی صالح سلیمی [1] ، ژاله رحیمی [2] ٭، سنور بایزیدی [3] تاریخ دریافت 01/02/1392 تاریخ پذیرش 04/04/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: خطاهای پزشکی یکی از چالشهای مهم تهدید کنندهی نظام سلامت در تمامی کشورها است . با توجه به نقش پرستار به عنوان کلیدیترین عضو مراقبت در سیستم درمانی و اهمیت پیشگیری از بروز خطاهای کاری، بررسی تجربه پرستاران از خطاهای کاری و گزارشدهی آنها حائز اهمیت بسزایی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تجربه پرستاران از گزارش خطاهای کاری طراحی و اجرا گردیده است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه کیفی است. جهت بررسی تجارب پرستاران از فرآیند گزارشدهی خطاهای کاری، 50 جلسه"مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته " از پرستاران کارشناس و بالاتر شاغل در دو بیمارستان آموزشی درمانی ارومیه برگزار شد. اطلاعات با استفاده از آنالیز محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها : با توجه به نتایج چهار طبقه اصلی استخراج شد که عبارت بودند از: الف) روند گزارشدهی خطاهای پرستاری، ب) برخورد با گزارشدهی خطاها، ج)عوامل مؤثر در ارتکاب خطا، و د) پیشنهادات برای کاهش خطا. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد که گزارش خطای کاری در بین پرستاران بسیار کمتر از میزان واقعی آن میباشد. از جمله دلایل آن به فقدان بازخورد مناسب در این خصوص و بی اعتمادی پرستاران به سیستم، واکنش نامناسب سازمان و مدیران نسبت به فرد خطاکار، عدم تناسب واکنش مدیران با شدت خطا، ترس از قوانین و از دست دادن شغل اشاره شد. مهمترین عوامل مؤثر در بروز خطاهای کاری عبارت بودند از: کمتجربگی پرستاران، بار کاری، شیفتهای کاری متعدد، ضعف آگاهی و دانش پرستاران. کلید واژهها : خطای کاری، پرستاران، مطالعه کیفی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره ششم، پی در پی 47، شهریور 1392، ص 442-434 آدرس مکاتبه : دانشکده پرستاری مامایی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تلفن: 09148822170 Email: jalle.rahimi@yahoo.com [1] استادیار پرستاری، عضو هیئت علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه [2] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول) [3] کارشناس ارشد پرستاری
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری