دوره 11، شماره 6 - ( شهریور 1392 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi B, Jebraeily M, Mehdi Oghli R, Rashidi A, Masomi R. THE BARRIERS OF E-LEARNING IMPLEMENTATION IN MEDICAL SCIENCES DOMAIN AND PROVIDED THE NECESSARY SOLUTIONS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (6)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1425-fa.html
رحیمی بهلول، جبرائیلی محمد، مهدی اوغلی رحیم، رشیدی علی، معصومی رسول. موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (6)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1425-fa.html


چکیده:   (6908 مشاهده)
  موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم     دکتر بهلول رحیمی [1] ٭، محمد جبرائیلی [2] ، دکتر رحیم مهدی اوغلی [3] ، دکتر علی رشیدی [4] ، رسول معصومی 5     تاریخ دریافت 25/01/1392 تاریخ پذیرش 30/03/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: در جهان امروزی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری‌های برخط در آموزش، فرصت‌هایی برای استفاده از شیوه‌های جدید یادگیری و روش‌های مؤثر آموزش فراهم آورده است. با توجه به قابلیت‌های بالقوه یادگیری الکترونیکی بهره گیری از آن در آموزش علوم پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفته اما پیاده سازی آن با موانع‌هایی همراه است که هدف این تحقیق شناسایی این موانع و ارائه راهکارهای مناسب برای آن می‌باشد.   مواد و روش کار : این مطالعه دارای دو بخش می‌باشد. در مرحله اول با مرور متون موانع و راهکارهای یادگیری الکترونیکی استخراج شدند. بخش دوم مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تشکیل می‌دادند. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته محقق ساخته‌ای بود.   یافته‌ها: مهم‌ترین موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی به ترتیب اولویت‌بندی پاسخ دهندگان شامل: نبود زیرساخت‌ها لازم فنی و مهندسی، نبود نگرش لازم و آگاهی کافی، کمبود نیروی انسانی متخصص و نبود نقشه راه مدیریتی می‌باشد و همچنین راهکارهای ارائه شده شامل: تعیین اهداف طرح‌های یادگیری الکترونیکی، تعبیه ابزارهای فنی و تعریف مهندسی فرایند و به‌کارگیری و همکاری متخصصان آموزشی و مهندسین IT می‌باشد.   بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده ضروری به نظر می‌رسد زیرساخت‌های مربوط به سخت افزار، نرم افزار و همچنین تجهیزات شبکه فراهم گردیده و همچنین آگاهی لازم از ویژگی‌ها، اهداف، مزایا به طور شفاف برای مدیران آموزشی، اساتید و دانشجویان ایجاد کرده تا نسبت به پیاده سازی آن نگرش مناسب داشته باشند.   کلید واژه‌ها : یادگیری الکترونیکی، موانع پیاده سازی، راهکارها، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره ششم، پی در پی47، شهریور 1392، ص 467-461     آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 2244686   Email: bahlol.rahimi@gmail.com   [1] استادیار، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [2] دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مربی، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [3] پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] استادیار، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   5 دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
متن کامل [PDF 141 kb]   (2868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb