دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1383 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gotlarzi M, Ahmadvand M A, Farajollahi M. Study of Patient Teaching Importance from Point of Views in Azad University Nursing Students in Karaj in 1382. Nursing and Midwifery Journal 2004; 2 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-148-fa.html
گودرزی ماندانا، احمدوند محمدعلی، فرج اللهی مهران. بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سال 1382. مجله پرستاری و مامایی. 1383; 2 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-148-fa.html


چکیده:   (17363 مشاهده)
    مقاله پژوهشی بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد   اسلامی واحد کرج سال 1382    ماندانا گودرزی [1] ، دکتر محمدعلی احمدوند [2] ، دکتر مهران فرج اللهی [3]   فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی   سال دوم، شماره دوم، تابستان 1383   چکیده    مقدمه: انسان در طول زندگی در شرایط و موقعیت‌های قرار می‌گیرد که به منظور برآوردن نیازهای اساسی و حفظ حیات خویشتن نیازمند کسب آگاهی و مهارت‌های ویژه‌ای است. یکی از این موقعیت‌ها، در زمان از دست دادن سلامت و بستری شدن در بیمارستان هاست.   مواد و روش: این پژوهش یک تحقیق توصیفی- موردی است که به منظور بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و تعیین مهمترین عوامل باز دارنده و تسهیل کننده آموزش به بیمار انجام شده است. جامعه پژوهش را در این مطالعه، کلیه دانشجویان سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تشکیل می‌دهند.   جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی 100 دانشجوی سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال 1382 است. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای است که توسط گروه تحقیق تنظیم شده که شامل 36 سوال در مقیاس لیکرت است. اعتبار علمی آن از طریق اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن از طریق آزمون مجدد تایید شده است.   نتایج: تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه‌ها به کمک آمار توصیفی (جدول‌های توزیع فراوانی و شاخص‌های آماری) و آمار استنباطی ( t تک گروهی و بر آورد دامنه‌ای و t دو گروهی مستقل) در جدول ها توجیه و متغیرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.   نتایج نشانگر آن است که دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد مطالعه، نسبت به اهمیت آموزش به بیمار کاملاً مثبت می باشد، همچنین به طبق یافته‌ها مهمترین عامل باز دارنده آموزش به بیمار " نداشتن دانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار با توجه به نوع بیماری " و مهمترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار " علاقه و مشارکت بیمار در برنامه ریزی و اجرای آموزش " تعیین شد.   واژه های کلیدی: آموزش به بیمار، دیدگاه   [1] - کارشناسی ارشد علوم تربیتی ( برنامه ریزی درسی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج   [2] - دکترای روانشناسی استادیار دانشگاه پیام نور   [3] - دکترای علوم تربیتی استادیار دانشگاه پیام نور
متن کامل [PDF 208 kb]   (3232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb