Khalilzadeh H, Hemmati Maslakpak M, Mohaddesi H, Zare Fazlollahi Z. ATTITUDE AMONG URMIA MEDICAL UNIVERSITY HEALTH WORKERS ABOUT PATIENT SAFETY. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (8)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1517-fa.html
چکیده: (8231 مشاهده)
نگرش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نسبت به ایمنی بیمار حمیده خلیلزاده [1] ، معصومه همتی مسلک پاک [2] * ، حمیده محدثی [3] ، زهرا زارع فضلالهی [4] تاریخ دریافت 27/03/1392 تاریخ پذیرش 23/05/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: امروزه، ایمنی بیمار یکی از ا جزای مهم در کیفیت مراقبتهای بهداشتی است. مشکل اصلی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در ارتقاء کیفیت مراقبتها ، نگرش و رفتارهای غیر ایمن کارکنان است که با بروز خطاها و حوادث بیمارستانی ارتباط دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نگرش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد ایمنی بیمار انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 120 نفر از کارکنان شاغل در بخش کوثر و درمانگاههای بهداشتی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونهگیری در دسترس شرکت داشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد نگرش ایمنی ( SAQ ) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون آماری کای اسکور انجام گرفت. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که اکثریت کارکنان ( 90 درصد) نسبت به ایمنی نگرش متوسط و کمترین آنها (3/3 درصد) نگرش ضعیف داشتند . آزمون آماری کای اسکور بین حرفه کارکنان و برخی از ابعاد ایمنی بیمار از جمله کار تیمی، رضایت شغلی و بعد استرس شغلی با 05/0 P < ارتباط معنیداری نشان داد . بحث و نتیجهگیری: اکثر نمونهها در این مطالعه نگرش در سطح متوسط نسبت به ایمنی بیمار داشتند. اهتمام مدیران و کارکنان بیمارستانها در ارتقاء ایمنی بیماران امری مهم و ضروری است و برای نیل به این هدف میتوان از راهکارهایی نظیر ارتقاء نگرش کارکنان، ارتقاء تمایل مدیریت ارشد سازمان به ایمنی، ایجاد سیستم گزارش حوادث و توسعه کار تیمی را نام برد. کلید واژهها : نگرش، ایمنی، کارکنان مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هشتم ، پی در پی 49، آبان 1392، ص 613-606 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 2754961- 0441 Email: hemmatma@yahoo. com مقدمه امروزه ایمنی بیماران یکی از دغدغههای اصلی و مهم در سیستم ارایه خدمات بهداشتی - درمانی محسوب میشود (2و1). ارائه دهندگان مراقبت به علت اخلاق حرفهای، هنجارهای شغلی و انتظاراتی که از عملکرد خود دارند به طور ذاتی انگیزه ارتقاء ایمنی بیمار را دارند اما به دلیل پیچیدگی مراقبتها عوامل زیادی ایمنی بیمار را تحت تأثیر قرار میدهد. با ارتقای دانش و تکنولوژی در دهههای اخیر ارائه خدمات درمانی بسیار پیچیدهتر گردیده است، بالطبع در چنین شرایطی احتمال ایجاد خطر در ارائه خدمات درمانی افزایش یافته و در هر سیستم مراقبتی امکان وقوع آسیب وجود خواهد داشت (3). شواهد بینالمللی در بسیاری از کشورهای دنیا نشان میدهد ایمنی بیماران در مراکز بهداشتی و درمانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد (4)، به طوری که انجمن پرستاری امریکا در سال 2007 مرگ و میر ۴۸۰۰۰-۹۸۰0۰ نفر را در بیمارستانهای ایالات متحده ناشی از ضعف در ایمنی اعلام کرد (5). بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در کشورهای توسعه یافته، از هر 10 بیمار یک نفر در حین دریافت خدمات بیمارستانی دچار عارضه جانبی میشود که میتواند صدمه جدی یا مرگ را به دنبال داشته باشد. با وجود این که در کشورهای در حال توسعه آمار دقیقی وجود ندارد اما مراقبتهای پزشکی غیرایمن در این کشورها میلیونها بیمار را دچار عارضه یا مرگ میکند (6). [1] مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] استادیار آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول) [3] مربی،گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مرکز تحقیفات بهداشت باروری [4] مربی، کارشناسی ارشد مدارک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری