امیرزاده نوریه، امیرزاده جمیله، خلیلزاده حمیده. مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دانشآموزان از بیماری ایدز در مراکز پیشدانشگاهی. مجله پرستاری و مامایی. 1383; 2 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-153-fa.html
چکیده: (16682 مشاهده)
مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دانشآموزان از بیماری ایدز در مراکز پیشدانشگاهی نوریه امیرزاده [1] ، جمیله امیرزاده [2] ، حمیده خلیلزاده [3] فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی سال دوم، شماره سوم، پائیز 1383 چکیده مقدمه: با وجود موفقیتهایی که امروزه علم پزشکی در امر مراجعه بیماریها کسب نموده، ولی پیشگیری همواره به عنوان بهترین راه مبارزه بر علیه بیماریها، شناخته شده است. بیماری ایدز از جدیترین و کشندهترین عفونتهای ویروسی است که باعث میشود فرد مبتلا حتی در مقابل بیماریها و عفونتهای خیلی جزئی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود، این بیماری شیوع نسبتاً بالایی در بین نسل جوان که به عنوان آیندهسازان و امیدهای هر جامعهای محسوب میشوند دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دانشآموزان از بیماری ایدز در مراکز پیشدانشگاهی شهرستان ارومیه انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی (مداخلهای) است که با هدف تأثیر دو روش آموزش، به وسیله سخنرانی و کتابچه آموزشی صورت گرفته است نمونههای این پژوهش 120 نفر از دانشآموزان دو مرکز پیشدانشگاهی دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه میباشند که به روش تصادفی ساده پس از کسب رضایت از خود دانشآموزان و والدین آنها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول پس از آموزش اولیه به روش سخنرانی و گروه دوم به وسیله کتابچه، آموزش دیده و سپس مورد آزمون قرار گرفتهاند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که با ابزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت آمار مورد استفاده میانگین، انحراف معیار و آزمون t است (آمار توصیفی و استنباطی). نتایج: نتایج بدست آمده حاکی از ان است که 2/49% دانشآموزان دختر و 8/50% آنان پسر بودند، اغلب (5/57%) در رشته علوم تجربی تحصیل میکردند، 4/86% شهری، 6/13% روستایی بودند، تحصیلات والدین اکثر دانشآموزان (پدر 9/32% ، مادر 8/42% ) زیر دیپلم بود، اغلب دانشآموزان (1/31%) از طریق رسانهها و مطبوعات اطلاعات راجعبه ایدز را کسب نموده بودند جهت مقایسه دو روش، سخنرانی و کتابچه آموزشی از آزمون t مستقل استفاده گردید در رابطه با ماهیت بیماری (05/0 > 000/0 = p ، 6/5 = t ). تفاوتی بین دو روش مشاهده نشد اما در روش انتقال بیماری (05/0 > 007/0 = p ، 72/2- = t ) و نحوه پیشگیری (05/0 > 001/0 = p ، 34/3 = t ) روش کتابچه آموزشی بهتر از تدریس عمل کرده است. بحث: پیشنهاد میگردد با توجه به نتایج، کتابچه آموزشی در رابطه با ایدز به طور گسترده در سطح مدارس پخش گردد تا دانشآموزان آگاهیهای لازم را در زمینه این بیماری کسب نمایند. واژه های کلیدی: ایدز، دبیرستان فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، سال دوم، شماره سوم، ص 105- 111، پائیز 1383 [1] مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] مربی پرستاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری